dijous, 23 de juny del 2022

El risc d’estalviar

M’agrada treballar. No m’agrada matinejar. Al llarg de l’any, intente ubicar la càrrega a la vesprada perquè, així, dispose dels matins per a dormir. Amb molt d’esforç, aconseguisc sobreviure cada dia sense deixar-me més salut que la imprescindible. Ara, però, no tinc altre remei que despertar-me enjorn i posar-m’hi. La salut es ressent i l’estabilitat emocional es polaritza en cada matinejada: estic perdut.

Hui, com cada dia des d’ahir, m’he incorporat quasi de nit. Els ocells eren simpàtics fins fa quaranta-huit hores; ara, els odie fins al punt que els deixaria tots afònics. El sol, quan està tan baixet, em molesta i no sé si dur les ulleres posades o els llums encesos: no m’ubique! Supose que els meus problemes deuen ser comuns en totes aquelles persones que sofrixen les desgràcies matinals.

Quan estava conduint per l’autovia, entre Cullera i Sueca, he vist una cosa que m’ha sorprés. Ja sabia que no s’hi podia circular amb bicicleta perquè les veig totes per la carretera paral·lela que travessa la marjal. Tampoc hi veig ciclomotors ni carros, tot i que, d’estos darrers, n’hi ha alguns per eixos pobles de la Ribera. Però, he vist un home corrent!

Una persona corrent per l’autovia a les 7.30 h, vestit amb unes malletes negres i un jersei roig. Ara es diu fer running. El preu del combustible està pels núvols i cada u se salva com pot. Ahir mateix, quan estava comprant-me el dinar –ni temps per fer-me’l vaig tindre— escoltava un xic que li deia a la senyora que l’atenia que el cotxe, al taller estava bé i fresquet, i que anava des de Picanya fins a València cada dia amb la bicicleta. Estalviava diners, feia esport i tampoc perdia massa temps en el trajecte. Eixa carretera sol estar saturada.

Córrer per l’autovia és la prova que la vida ja importa poc i que, al risc habitual del dia a dia, se’n pot afegir algun altre, i que no cal esperar al cap de setmana ni a les gran aventures acabades en –ing. A l’aventura d’arribar al final del mes, s’unix la d’arribar a la faena, la de fer esport, la de sobreviure a les insolacions, la de sobreposar-se als grups de whatsapp o la de menjar verdura. Si és que vivim en un ai!

Salvador Sendra