dimecres, 11 d’abril del 2018

EL MIRALL DE LA SOCIETAT


Resultat d'imatges de leticia reina sofia
Els ciutadans del reino –mireu el carnet de conduir si no vos agrada el substantiu emprat—podem considerar la família reial des d’una perspectiva còmica o des de la vessant tràgica, i és precisament ací on rau la qualitat de la nostra democràcia.

Un antic professor de la facultat, amb molt de prestigi i del qual guarde un grat record, quan tractàvem els temes relacionats amb la política grega (la clàssica), sempre prenia com a referent les representacions teatrals del moment: si és tractava d’una època d’auge democràtic, el període se solia relacionar amb les tragèdies, mentre que si el temps era d’influència tirànica, hi havia una major demanda de comèdies. El poble democràtic –sembla ser— necessitava de l’anomenada catarsi per vore-s’hi reflectit i per poder enfrontar-se amb moments de crisi i amb problemes que no tenien solució des de la meditació i l’empatia. La comèdia, però, tractava els grans temes i els grans personatges de manera inversa, ja que comportava la seua ridiculització fins al punt de provocar el riure del públic, per molt de missatge ocult que hi aportara.

Els tràgics tractaven els grans personatges i els grans temes; els còmics, també. La manera de presentar eixos temes era la gran diferència, així com la seua finalitat. El poble és savi, diuen... I, ací, la família reial és –o hauria de ser— una gran família, deixant a banda la quantitat de membres que la formen, i la possibilitat de saber-ho és allò que hauríem d’esbrinar a partir del tractament de la informació que rebem. Però la curiositat és que es tracta d’un tema prohibit que només es pot observar i analitzar des del punt de vista oficial que ens aporta la mateixa família. Arribats al present punt d’inflexió, la vessant democràtica cau ja pel seu propi pes, perquè hi ha censura.

D’altra banda, i si es puguera superar el primer entrebanc, i açò ja ens trasllada al camp de la pura especulació, penseu que, realment, hi podria haver la més mínima catarsi en qualsevol representació que afecte la seua vida o els seus personatges? O, per contra, no podríem evitar riure quan ens en representaren els diferents passatges, bé reals, bé fictícis? Ara, per si teniu algun dubte, encara, podeu tornar a llegir el primer paràgraf.


Salvador Sendra