dilluns, 24 de desembre del 2018

UN TOTAL DESENCERT A ‘LA FLAUTA MÀGICA’

Resultado de imagen de Palau de les arts valencia trencadis
Ja havia vist La flauta màgica en una ocasió i em va agradar. I no només això, sinó que, setmanes després, em va passar com en els comptats casos en què tornes i retornes a pensar-los i a extraure’n conclusions que excedixen el seu àmbit. Però, d’això ja fa molt de temps i pot ser que idealitze l’opera, o que haja desvirtuat el seu impacte.

A València, l’altre dia la vaig tornar a vore i escoltar. Creia que la sonoritat i l’espectacle haurien millorat després d’una quinzena d’anys; respecte a aquella primera volta al teatre Principal. Ara, si vos soc sincer, no puc encertar una mínima crítica seriosa. La posada en escena de La flauta màgica de València va ser, des del meu punt de vista, un disbarat. Una escena fixa, tot i que els actes canviaven no va ajudar en res a la funció perquè allò que no facilitava la comprensió s’enduia l’atenció!

Ni en les parts més cuitoses de la peça, en aquelles on s’ha de parar bé l’orella, em vaig poder concentrar, i és per esta raó que em sent incapaç de proposar la més mínima crítica musical que vaja més enllà de l’evident feblesa a l’inici de la famosa ària de la Reina de la Nit. I en este punt crucial de l’òpera –fins i tot en este punt— hi havia interferències, ja que, al costat de dita Reina, hi havia la protagonista canviant-se la roba.

Un ballet haguera estat més encertat. Un ballet tampoc haguera estropejat més una obra concebuda pel mateix autor per a l’entreteniment. Un ballet actuant en un sol espai haguera encaixat a la perfecció en el decorat, amb els personatges, amb les vestimentes i amb l’animació. I, posat a demanar, només voldria dir a aquella gent que creu això de la posada al dia de l’òpera per captar audiència que no cal ser ni més original ni més modern. Si no estem capacitats per superar un clàssic en la seua forma més usada, deixem-lo estar perquè més que captar nous seguidors, com en este cas, pot passar que els espantem.

A València volien estar en la primera divisió de la lírica mundial... No vull ni pensar què haguera passat si esta proposta d’escenografia s’haguera representat a qualsevol dels grans referents mundials, però segurament açò que estic escrivint ara s’haguera quedat ben curt.



Salvador Sendra