dilluns, 20 de març del 2017

EL SILENCI DELS BORREGOS

Fins i tot jo, que patisc de ser una mica deixat amb tot això de revisar els pagaments i que, a més, se m'oblida què pague per un servei d'un mes per l'altre, fa un parell de mesos vaig revisar les factures de la llum perquè estava escarotat d'escoltar totes les coses que es deien a la ràdio o es llegien a la premsa. Deien que hi havia hagut una pujada desmesurada del preu de l'electricitat que coincidia amb els dies de major consum, propiciat per l'onada de fred. Doncs, bé, jo no hi vaig vore res d'estrany, tot i que els borregos belaven i no em deixaven dormir. Potser, tanta normalitat es deu a la ubicació de ma casa, al costat de la mar, perquè per ací, i per fred que faça, és més perillós l'estiu per a estes coses del consum. De tota manera, m'ha tornat a arribar altra factureta i tampoc he pogut apreciar res d'especial.
Però ara, i a causa també de les notícies de moda com podeu comprovar, estic a l'última!― he estat llegint que els mitjans denuncien assetjament, per part d'alguns polítics, als periodistes, tot i que he de dir que, analitzada la situació, no me l'acabe de creure; potser és perquè sóc d'una Comunidad on estes coses no han importat mai a la ciutadania, molt més preocupada pels problemes reals: agua para todos, que nos quieren catalanizar, llueve en las Fallas, la paella no lleva tomate, etc. Però, i tornant a eixa última moda, em crida l'atenció que, de fa unes setmanes cap ací, les companyies elèctriques informen molt la seua clientela, que som tots... possiblement, massa!
La premsa ja no du cap queixa ni cap denúncia dels preus de l'electricitat però, a més, les companyies distribuïdores de l'energia ens avisen de qualsevol cosa, ens proposen tarifes molt més econòmiques i, a més, contribuïxen a promocionar qualsevol programa. A la premsa escrita, els seus anuncis s'han duplicat, o triplicat, i ningú pensa que tota eixa despesa de mecenatge la paguem els consumidors, i no només les nòmines de Felipe, Aznar i companyia. Quina sorpresa la meua perquè, per innocent que vullga ser, eixes coincidències em resulten massa coincidents: propaganda, diners, ràdio, premsa, silenci...
Quant a mi, preferisc que no s'anuncien en cap lloc perquè, com he dit, a la fi, ho pague jo, o m'ho han fet creure. La premsa, però és lliure i segurament no publica res sobre els abusos de les subhastes d'energia perquè ja no importa a la ciutadania, que és molt sàvia, o perquè hi ha hagut algun polític de Podemos que els haurà pressionat perquè callen. A mi, de moment, l'editor no m'ha dit res, per això bele.


Salvador Sendra