dilluns, 3 de setembre del 2018

LA TRAGÈDIA DE CAGAR A LA PLATJA

Resultat d'imatges de cargar en la playa
Era l’hora de dinar i estava a la terrassa. Al jardí que hi ha al costat hi havia una interessant conversa, pujada de volum, entre una mare i el seu fill en què es discutia sobre si el xiquet cagava o no. El xiquet –que no m’he pogut resistir a mirar— tenia més de deu anys: potser dotze. La mare, uns trenta.

L’essència de la tragèdia grega no sempre s’aconseguix a la literatura. Per exemple, Tom Wolf a Tot un home la va esbrinar i, al final, va optar pel desenllaç més inesperat, on les forces divines intervenen en la vida humana. Però, això: és només literatura! Els déus, els semidéus i els humans conviuen en un món on tot hi cap.

La mare es queixava que havia corregut tota la platja buscant un lloc on el seu fill poguera cagar, però el xiquet no en trobava cap de bo. Flaquet, pàl·lid i amb un banyador amb una mica de camal, florejat i ajustat, el fill no va voler cagar ni al bar ni darrere dels pins; la mare estava desesperada i, al final, va decidir d’asseure’s a un banc i esperar que l’infant cagara al parc. Ell es negava replicant que el podien vore, i que li feia vergonya.

-He corregut tota la platja i n’estic farta! Fins que no cagues no em moc d’ací!

-Mamà, que tinc vergonya i em poden vore...

-Que ja t’he dit, abans d’eixir de casa, que cagares; i no m’has fet cas. I ara, tanta pressa, tanta pressa, que t’estaves cagant, i fa una hora que busquem. M’has dit que cagaries al final de la platja i ja hi estem!

El jove, amb els braços encreuats i el cap abaixat, no responia, però la mare insistia dient:

-Ja cagaràs, ja! Ara em toca a mi fer la tossuda, i no em pense moure.

El to de la conversa no abaixava i la mare anava carregadeta de raó, a més de posseir una forta convicció. Jo pensava: que cague ja, per l’amor de Déu! Patia pel cagó i per la xica. De sobte, i com si haguera estat una obra de ficció, per darrere d’uns arbres, apareix un home que diu:

-Ieh! Què feu ahí? Ja fa una estona que vos estic buscant...

Sembla que era el pare de la criatura que venia del bar, de fer-se “un quintet”. Però la dona, després d’explicar-li l’odissea, li retregué que els havia abandonat sense diners ni claus del cotxe, ni mòbil! i que el xiquet no cagava. El menut, en vore son pare, el culpabilitzà de la seua penúria fins a dir-li que l’odiava. El pare, perplex, no podia creure allò que veia i escoltava fins que, en un màgic moment de lucidesa, proposa al fill:

-El papà t’acompanyarà a cagar, no patisques. Anirem al bar d’enfront.

La mare es negà a acompanyar-los i decidí romandre al banc fins que –supose jo— se li passara el disgust. Pare i fill travessaren el carrer. Jo ja estava menjant les postres. Al cap d’una estona, la dona ja no hi era. Com en una tragèdia clàssica, hi va haver la intervenció divina en el desenllaç de la història. El pare va aparéixer i es va aconseguir que no cediren ni la mare ni el fill en la seua tossuderia. L’home va carregar amb la ira familiar i, de pas, es deguera poder fer altre quintet a la salut d’ambdós.

Salvador Sendra