dimarts, 5 de febrer del 2019

NO MOS FAREU PROVINCIANS


Resultado de imagen de provincia de alicante
Fa un temps, potser algun any, vaig escriure un article que hauria d’estar enregistrat en cada retina. L’obra cimera de la literatura política i històrica es titulava “No mos fareu valencians” i en ell explicava els perquès de la impossibilitat de valencianitzar el sud i, com no, estava basat en estudis inèdits, majoritàriament, i en l’ús de la racionalitat –cosa estranya en l’assaig d’opinió. Ara, però, crec que és l’hora de traure el segon tom, partint d’eixa raresa de paraula escrita abans: racionalitat.

Pertànyer a un grup més enllà de la tribu, de la manera que entenem ara això de les nacions, els nacionalismes i coses semblants, no té sentit al segle XXI. Argumentar el lligam entre l’individu i l’indret on viu des d’una perspectiva històrica, no deixa de ser altra teoria fallida, determinista, ja que la nostra història real es remunta a la nostra vida; la resta és cultura. I és per eixa raó que cal aportar racionalitat a la gent que creu que saber història, per exemple, és el súmmum, ja que la història s’ha d’analitzar en perspectiva, tot i que aviat haurem de tornar a l’antropologia.

La primera aportació de la racionalitat és la de basar-nos en arguments de pes quan no podem fonamentar-nos en estudis propis. Montesquieu explicava que la monarquia es basava en l’honor, la tirania, en la por i la república, en la virtut. Qualsevol argument sobre la nació, o la nacionalitat, o els vincles emocionals amb el lloc on has nascut o has viscut, basat en l’estudi històric, per tant, aviat ensopegarà amb això de l’honor (per no dir relació de vassallatge). No cal ni entrar a exposar la quantitat de vassalls que canviaven de rei quan les condicions els eren més favorables... Barrejar vassallatge i nacionalitat és mesclar oli i aigua, almenys fins al segle XVIII, i depèn d’on s’aplique l’objecte de l’estudi.

I això de la nació (en totes les seues aplicacions) apareix en el període romàntic, de tradició idealista alemanya. Abans d’açò, no se’n pot parlar. Però, malauradament, el punt de partida ensopega a França, on el Romanticisme ha de fotre el camp cap a les foranes per salvar la pell –o el cap— i, amb la Révolution, s’inicia un repartiment racional de l’estat amb un nou element al qual li atorguem el nom de província, prenent la nomenclatura romana. Ara ja podem entendre que les nacions i les províncies naixen alhora: abans, ni existia una cosa ni l’altra, si exceptuem la divisió administrativa romana.

Sentir-se alacantí és tan vàlid i tan digne com sentir-se valencià, i tan vell. Fins i tot des de la perspectiva històrica, o castellonenc –i amb els seus femenins. Cal recordar que, ací, ni va arribar la Il·lustració ni el Romanticisme com a tal, encara que ara en vullguem aplicar els resultats; les monarquies, sí; la república, no; la tirania, sí. L’idealisme ens proposa vore l’espai des d’una perspectiva autonòmica (i molt qüestionable en alguns casos d’autonomies d’una sola província) mentre que el racionalisme ens el fa observar des de la provincial. I no n’hi ha més. Així és la realitat i així vos l’he contada: sense sentiments. Des del segle XXI i per al segle XXI.


Salvador Sendra