dimecres, 22 d’agost del 2018

CRUCUFIXATS I DESAPAREGUTS

Resultat d'imatges de la matrona de efeso
Al conte de Petroni de La matrona d’Efes, hi ha una informació important respecte a la crucifixió que en altres contes no està del tot clara. Una dona jove i casta, una volta mort el seu marit, està durant uns dies vetlant-lo al sepulcre. No menja, no beu i només plora: vol morir. Amb ella hi ha una serventa que intenta acompanyar-la en eixos dies tan durs, fent-li més fàcil el trànsit.

Prop d’eixe lloc, hi ha uns lladres crucificats i un sentinella romà fent guàrdia. Eixe home, en sentir el plor de la dona, s’apropa per ajudar-la i, allò que era un drama, acaba sent tot un episodi de disbauxa i bogeria sobre la tomba del marit difunt fins al punt que, a uns pocs metres de distància, els familiars d’un dels lladres ajusticiats trauen el mort de la creu sense que el soldat s’adone. Els morts a la creu, hi estaven molt de temps penjats perquè la gent poguera vore l’escarment. El guardià, estava massa ocupat consolant la jove viuda...

Quan els familiars del lladre crucificat van robar el cadàver, a causa de la negligència del legionari, el soldat i l’amant van reaccionar ràpid per inventar un relat que poguera salvar el xic. Van apartar la llosa de pedra de la tomba del marit, van agafar el cadàver i el van penjar a la creu buida d’on poc abans havien segrestat el difunt.

--Miracle, Miracle!

--El sepulcre està buit i el mort a la creu!

La gent es va preocupar més de saber com havia pujar el mort a la creu que de culpar el soldat per abandonar el servei, o de buscar el cadàver del lladre que havia d’estar-hi.

L’inici de l’època actual era un temps propici per als miracles i per a les crucifixions. Mentre els romans dormien o festejaven, sembla que van passar coses estranyes que, en alguns casos, han arribat fins als nostres dies en forma de relats; uns esbrinats i resolts; altres, no encara.



Salvador Sendra