dilluns, 12 de novembre del 2018

ELS FUGITIUS


Lorenzo Ghiberti.  Puertas del Paraíso. Baptisterio de Florencia (Italia). 1425-1452.
Abel era ramader i oferia els seus millors cabrits a Jehovà. Caín era camperol i també li’ls oferia, els fruits de la terra. Es pot sacrificar una penca, o li manca el rerefons patètic? Els sacerdots poden nodrir-se amb pebreres i prunes o són més amants de les xulletes? Per això Jehovà preferia la carn a la verdura, i la fruita: Déu tenia clar a què volia que es dedicarà el seu poble. Just en fer-los fora del Paradís els va marcar el destí transhumant i la necessitat de retornar-hi. Després, la primera expulsió fou del paradís mesopotàmic; la segona fugida, també ho fou, però del gran país del Nil. No obstant això, la finalitat es trobava en la recerca d’eixe oasi de felicitat que, en el fons els pertanyia, per ser el poble de Déu. L’estabilitat estava vinculada al politeisme, però la transhumància deriva cap al mono-. Sense referents fixos que lloar, ni grans construccions, el déu havia de ser imaginari i més portable.

Expulsats i  tornats a expulsar dels referents fixos, la vida al desert requeria d’altres lligams de butxaca, i això es va entendre aviat. Rebutjats d’ací i d’allà, el dia a dia de la gent de la tribu nòmada necessitava les cabres per sobreviure, com explica Freud en els seus assajos sobre religió, i eixos animalets esdevingueren aviat el tòtem. I Jehovà va escollir el corder; i del corder va eixir però ja no hi va poder tornar, tot i que Josué ho intentà creant una figura valuosa que el seu poble poguera vore i lloar. El seu atreviment costà la vida a la meitat dels jueus, on cadascú va haver de matar el seu proïsme per ordre divina. “Jo sóc el corder de Déu”, resa al final el Verb fet Home.

El sol cremava massa per poder ser un referent diví, els rius eren escassos en el desert i les muntanyes baixes i domèstiques per ser la morada divina, les plantes i els cultius només estaven en llocs més fèrtils i, finalment, la terra cultivable es trobava tota ocupada. Però, com s’havia d’explicar tot això a una tribu que se sabia la preferida de Jehovà? Una volta assimilat el pecat original, la intenció era la de retrobar eixe paradís primerenc que van aconseguir a Mesopotàmia, fins que el Diluvi va influir per expulsar-los, de nou, quan s’hi establiren. La tribu nòmada havia de sobreviure amb allò que hi havia a la terra hostil i furtant totes les coses que podia, cosa que només els elegits podien fer.

De l’expulsió del paradís mesopotàmic van parar a l’egipci, amb la mateixa sort. Mentre, havien passat per Sodoma i Gomorra, a la vora del mar Mort, envoltades de pecats i de corrupció. De cada lloc van eixir deixant la desolació i la mort, bé en forma de foc, be en forma d’aigua (si no s’entra en l’explicació detallada del vertader diluvi),  bé en forma de plaga. Però modificaren el sentit i l’obligació d’escapar, com va passar a Noé, a Lot, a Abraham o a Moisés: abans van ser ells els expulsats però, després, eren ells qui fugien del pecat, del vici i la corrupció. El primer canvi ja estava fet. El segon, però, ja es veia albirar, en apuntar Jericó per establir-s’hi després del fracàs de Mesopotàmia, de Sodoma i d’Egipte. El Déu portàtil que sempre els havia guiat per fugir i transitar, els va tornar a ajudar, però esta volta a entrar, i, a la fi, sembla que ho van aconseguir, i van accedir a la civilització per romandre-hi esborrant tota petjada anterior davant de la impossibilitat de conviure: van acabar amb tot allò que hi havia dins de Jericó i s’hi van establir.


Salvador Sendra