dijous, 29 de novembre del 2018

ANTÍGONA SE’N FUIG


Resultat d'imatges de antigona
Què haguera passat si Antígona s’haguera escapat de la justícia de la polis? Doncs que, segurament, de continuar així la tragèdia, als grecs d’aleshores els haurien petat els ploms davant de la incapacitat per entendre el final de la història, tot i que, en el fons, haguera estat el remat ideal per a una de les tragèdies més famoses i més estudiades de tota la humanitat. Però, a ningú se li ha ocorregut un final així, tot i les múltiples bifurcacions de la història, modernes i clàssiques, però, com que ací estem per trencar els motles, a mi sí!

Antígona, per si no ho sabeu, és la germana d’Etèocles i Polínices, filla d’Edip i neboda de Creont, o siga, es troba al centre del conegut cicle tebà. Etèocles i Polínices lluiten per governar la ciutat i moren els dos en el combat. Etèocles és enterrat amb tots els honors perquè és el defensor, mentre que Polínices roman al ras, condemnat a ser devorat per les feres, o a podrir-se. Antígona, apel·lant a la llei natural, l’enterra, desoint el nou monarca Creont. La mateixa llei que s’aplica a Polínices se li aplica, a la seua germana, i és condemnada a morir enterrada viva.

Les tragèdies són el meu gènere teatral preferit i, quan puc, vaig on siga per vore’n alguna. Sempre he pensat que la vida és tràgica –i això és indiscutible— perquè té un final dramàtic: la mort. Quan isc d’una representació com esta, la ment continua voltant-la durant uns dies i n’extrac conclusions. Fa un parell de setmanes, hi vaig estar a València.

Antígona, en la tragèdia de Sòfocles, plasma l’enfrontament entre la llei natural i la positiva, i s’endinsa en el conflicte des de la perspectiva més desgarradora possible: al si de la mateixa família. Però, com que ella ha de ser una rebel, al final de l’obra se suïcida per contradir l’ordre del tirà Creont i desencadena una sèrie de suïcidis en la seua òrbita més pròxima: la xica mor, la germana mor, el nóvio mor.

Antígona ens plasma una realitat social i cultural. Però, què haguera passat si la protagonista haguera decidit fugir-ne? Segurament, la seua reacció va ser com la que en el seu dia acceptà Sòcrates: abans morir que eixir d’Atenes. Per a la desgraciada xica, i atenent sempre que pregonava la llei natural per damunt de la positiva, o siga, que creia que hi havia una llei superior a la creada per l’home, la seua salvació haguera estat l’ostracisme. I és en l’espai obert on s’hauria adonat que sí que hi ha una llei natural realment vigent, però una llei dura, per suposat, i despietada sovint.

Si Antígona haguera fugit, l’auditori haguera caigut de tos perquè una proposta com eixa mai no haguera encaixat en el seu intel·lecte ni en la seua visió del món. La natura té les seues normes i la ciutat, unes altres. Pitjor que morir, siga quina siga la manera, era eixir. Pot resultar bonic parlar sobre les lleis de la natura quan es viu en un lloc arrecerat, però no deixa de ser una utopia que contrasta amb la realitat externa.


Salvador Sendra