dijous, 1 de novembre del 2018

LE CRÉPUSCULE D’UNE IDOLE

Resultat d'imatges de onfray miche
Michel Onfray és un prolífic escriptor i polemista televisiu francés, a més de professor de Filosofia a la Université populaire de Caen, de la qual, a més, n’és director i, d’ací poc, tancador. Abans el seguia per l’opció que proposava sobre l’epicureisme, ja que el creia un bon vivant. Sembla ser que tinc seriosos dubtes de percepció entre allò que jo entenc com viure bé i la manera en què ho considera l’escriptor normand i, per això, des de fa uns anys, he deixat de seguir-lo: ara em sorprén negativament.

La seua condició d’anarquista ha quedat del tot desdibuixada per la constant intervenció als plateaux de televisió, ja que –i d’açò hi ha moltes hores enregistrades— entra en constants contradiccions amb això que es podria nomenar com la seua convicció. Entre elles, i al meu parer la pitjor de totes, és la utilització que fa de Camus per emmirallar-se en un pensador realment revolucionari. D’altra banda, quan l’escoltes dir que es considera nietzschià, també et fa que t’atures per pensar. I ho dic així perquè, d’entrada, estic segur que eixes persones que li aporten gran part de la seua visió del món, també hauran tingut una vida privada i hauran comés errades, i excessos, i delictes, i contradiccions... Però, com a bons escolàstics, per una banda es troba la persona i, per l’altra, l’obra o el personatge. A més, quan els dos papers es confonen, se sol acabar malament.

Sòcrates no era així. El filòsof grec era una persona integral, o això es pot deduir de la manera com va morir: ell hauria d’haver sigut el vertader referent d’Onfray, per la seua condició de xarrador i d’home crític que, alhora, ho és també de legal. Ara bé, ací cal recordar que, per a Nietzsche, Sòcrates havia estat el pitjor dels mals de la humanitat perquè feia valer una desmesurada racionalitat. I, si estire una mica més el fil, quasi podria assegurar que, a Camus, tampoc li haguera caigut massa bé, el filòsof grec. No obstant això, Onfray seguix considerant-se deixeble d’una filosofia que té en la recerca del plaer la seua meta màxima: un frare com a epicureista? Té sentit?

Si per sentenciar Freud, Onfray va fer servir aspectes de la vida del psiquiatra per comparar-los, cronològicament, amb allò que escrivia i que estudiava, i molts d’ells de dubtosa vàlua, eixe mateix mètode el va fer servir en el cas de Sade. Però, d’estes coses ja han parlat els crítics i Michel no n’ha eixit massa afavorit. Jo, però, preferisc centrar-me en altres aspectes com, per exemple, el d’aplicar el mètode utilitzat per criticar Freud i Sade a la resta d’autors que tant admira: Nietzsche i Camus. Veritat que la cosa canvia? No obstant això, a ell sí que li aniria bé perquè, a la fi, una vida monacal i de treball remunerat li pot valer per explicar una existència coherent amb l’statu quo actual. La llei, per a un individu que es considera anarquista, és una línia opressora que s’ha de trencar per redefinir la societat i, per ser alhora coherent amb eixa necessitat, s’ha de viure just en el seu límit, o traspassar-lo. A més, hi ha persones a les quals la llei no els afecta perquè mai no n’arriben al límit; les seues autorestriccions són més fèrries, encara: els moralistes, per exemple.

Avise que jo puc fer la crítica que em vinga en gana perquè, en el fons, sóc escolàstic, però Onfray està en hores baixes, apropant-se al seu crépuscule, per incoherent a l’hora d’aplicar un mètode crític general. Per ser artista, Michel, no cal ser un frare!



Salvador Sendra