dilluns, 28 de maig del 2018

ROUSSEAU I SANT PAU


Com gairebé cada dissabte, hui he aprofitat l'inici de la vesprada per llegir la Bíblia, amb la curiositat que he començat per darrere, perquè he d'admetre que m'interessa l'Antic Testament i poc més. L'Apocalipsi ja el tinc massa revisat per poder gaudir de la seua lectura i, per això, he anat a parar a l'anterior llibre: les Epístoles de Sant Pau. Com que d'entrada sé que les que més èxit van assolir foren les adreçades als romans, en eixe indret m'he centrat.
Si no haguera estat perquè fa molt poc de temps que he acabat Du contrat social, de Rousseau, la cosa haguera estat molt més relaxada però la casualitat ha estat fonamental per a enllaçar els temes i els continguts. A partir del capítol 4, tot allò que deia sant Pau em semblava massa familiar per pensar els anys que feia que no el llegia. I, efectivament, ho havia llegit feia poc, escrit d'altra manera, a l'obra de Rousseau! Els dos tracten sobre un moment de canvi en què la persona s'adherix a una opció distinta a la que l'envolta. Per a un, es passa al cristianisme i abandona la seua condició natural de pecat. Per a l'altre, accepta incorporar-se a una societat en què ha de deixar la seua condició de llibertat natural per pactar la unió a un grup superior. En els dos casos, el pas inequívoc és que l'individu assumix la pròpia  negació de la vida per situar-se en una esfera intel·lectual d'autocontrol i responsabilitat.
Els dos autors tracten la llei i l'expliquen. Per a sant Pau, la llibertat primitiva excloïa les persones del seu compliment però els assignava l'esclavitud associada al pecat natural. Per a Rousseau, tampoc s'infringix cap llei si es viu al marge de la seua jurisdicció, però hi ha l'entrebanc tribal que s'oposa al desenvolupament humà. Les normes anteriors ofegaven l'individu i calia modificar el sistema per aconseguir l'alliberament personal en una mena de majoria d'edat. Pau veu la llei com el règim del nou Esperit; Rousseau, com a suprema direcció. Però per a ambdós, hi ha un evident abandó de l'anterior estat de llibertat per aconseguir una finalitat superior, situada en altra esfera; una il·lusió capaç de protegir l'individu de la mort.
Una volta superat l'estat animal, i de camí cap a una conservació espiritual (Pau) o suprema (Rousseau), l'humà queda lligat, però, al compliment de la llei i, per tant, a l'acceptació d'una reglamentació normativa basada en la negació, totalment cultural i antinatural. A tot això, sí que hi ha una diferència que no aborda sant Pau, però si que ho fa Lluc (14, 26), com vaig explicar en altre escrit: la superació de la barrera familiar. Per a J. J. (capítol II) ací tenim l'estructura social més bàsica i natural. Per al deixeble de Jesús, sembla que ni l'esmenta perquè el seu messies pescava hòmens, els quals extreia de la jerarquia familiar per ensinistrar-los en el compliment de les coses de l'Esperit.
Si es comenta que les predicacions del sant entre els grecs feien riure l'auditori, ara ja es pot entendre el perquè: els grecs no estaven acostumats a sotmetre's a una llei tan abstracta ni a altres idees dogmàtiques, i pense que la resta de pobles a què es va adreçar, tampoc. Els romans, però, molt més educats en el pensament abstracte i legal, foren la seua millor plataforma per difondre les tesis de la negació. J. J. Fa servir un despotisme en hores baixes i la necessitat social d'entrar en la majoria d'edat per canviar allò que negava el tirà mitjançant la llei per això que et negues tu mateix pactant la pròpia repressió. La resta ja la sabem perquè la sofrim a diari: obediència, responsabilitat i deure, ètic o moral, tant fa.

Salvador Sendra