dijous, 30 de juliol de 2015

LA CARA ÉS L’ESPILL DEL FRAU

Un dels meus quadres preferits del museu Sant Pius V de València és un al qual li han canviat l’etiqueta fa relativament poc. On abans deia «atribuït a El Bosco» o una cosa semblant, les últimes voltes que l’he visitat ja li havien llevat l’«atribuït a», en una acció, per a mi, massa aventurada i de poc rigor. No cal anar més enllà de Madrid per comparar el bonic tríptic del Sant Pius V amb els quadres de El Bosco que s’hi exposen, al Prado, per exemple.

El Bosco és un pintor curiós i espectacular, tot i que no és dels meus preferits però, per contra, el quadre de València sí que ho és. L’atribució de l’autoria, tan arriscada des del meu punt de vista, va fer que perdera interés, però ara, la casualitat ha fet que en torne a recuperar. Tot i això, vull exposar que la meua especialitat no és la de la tècnica, sinó al contrari: la de l’estètica. I és per esta raó que escric este article... perquè qualsevol persona amb ulls està capacitada per extraure les seues conclusions.

Esta és la imatge central del tríptic de València, on podeu comprovar que està totalment justificat el meu interés per l’obra. Els trets dels humans ens transporten a l’Europa central i la temàtica, tot i que és religiosa, esta farcida de motius màgics i alquímics. Però la intenció, més enllà de l’anàlisi de la peça, ens demana que ens fixem en la cara d’eixa imatge que representa Jesús. Després, es convenient que passegem l’esguard per la resta de personatges. Ara, una volta fixada l’atenció, recordeu això que deia abans: El Bosco.

Esta segona imatge, la vaig trobar l’altre dia mentre descendia, tranquil·lament, pel Danubi. Està en l’abadia de Melk, en una sala on s’exposen pintures del barroc de la zona, i es tracta d’un tríptic, també, però amb molts més quadres ―pense que en té dos en cada part. En la secció central de l’obra hi podem vore una escena del martiri de Jesús, com en el quadre de València. Si ens fixem en el trets i en la fisonomia de les imatges, sí que coincidixen en l’indret on s’exposen; l’Europa central. I, ara, tornem a centrar l’atenció en la cara de Jesús, tot i que podeu analitzar els personatges, les postures, els actes i, a més, les cares! Este quadre està atribuït a Jörg Breu.
 
Salvador Sendra Perelló