El simple fet
d’escriure la llei ja és, si més no, una evidència de la feblesa d’un règim.
Nosaltres, per exemple, quan llegim la legislació grega de Dracó, ens sorprenem
de la fermesa i la desproporció de les penes que aplica en comparació amb els
delictes. El primer que hauríem d’entendre és, però, la necessitat del moment i
les condicions en què s’aprovaren dites normes; de segur que encara ens
sorprendria més la dificultat de sobreviure i la consciència de preveure
qualsevol desequilibri que pogués causar la mort a tota una família per un
robatori d’aliments, per exemple: dura
lex sed lex, que dirien els romans.
Que la
transcripció de la llei evidencia la decadència d’un règim, és evident, si ens
molestem a aplicar la lògica: per a un governant fort, la llei és allò que ell
mateix dicta, de manera oral. El mateix Moisés va haver de transcriure la
legislació en les famoses Taules a causa de la incertesa que provocaven, en el
poble jueu, els seus dictats. I eixe és un important símptoma de feblesa per al
segon patriarca, si el comparem amb el primer, Abraham, a qui no vi va caldre
humiliar-se d’eixa manera, davant del poble. Moisés, intel·ligent com era, va
guardar les taules a l’Arca de l’Aliança, cosa que encara li donava una mica de
poder pel simple fet de guardar la clau.
Allò que deien
els faraons era llei; allò que deien els patriarques jueus era llei. Però, en
un dels passatges inicials de les Mémoires
d’Outre-tombe, de Chateaubriant, hi ha una frase que sorprén i que descriu
la realitat de la noblesa: «L'aristocratie
a trois âges successifs : l'âge des supériorités, l'âge des privilèges, l'âge
des vanités : sortie du premier, elle dégénère dans le second et s'éteint dans
le dernier». El moment de la superioritat en què és acceptada sense
qüestionar res, és la primera. Una volta iniciat el declivi, entrem en la fase
dels privilegis, i és ací on es redacten les lleis pel simple fet que els
governants ja no se senten tan superiors i comencen a estar qüestionats. Els
privilegis, per tant, s’han de garantir de manera escrita, on hi ha unes poques
concessions envers el poble que els blinda.
Ara ens queda la
llei escrita; una recopilació d’articles i sentències que es remunten fins a
saber quan i que, segons ens diuen, funciona i és la base legal per al
creixement, la democràcia i la igualtat. Però, i si apliquem la llei pendular,
que sí que és natural i encertada? Doncs, veiem que quan les coses estan unides
tendixen a separar-se, i a l’inrevés; o que quan són massa restrictives, passen
a alliberar. En una època en què privilegis i vanitats es fonen entre la gent
que entenem com a superior, a causa
del seu estatus, ens adonem que la tendència legal tendix a la fermesa i la
restricció, cosa que em fa pensar que dita activitat legal s’ha invertit i que
s’endevina una nova era destinada a garantir els privilegis i les vanitats
d’alguns, tot i que fan algunes xicotetes concessions, com sempre.
Salvador Sendra
Perelló
2 comentaris:
Francament bo.
Gràcies, Anònim. A voltes és difícil condensar tanta informació.
Publica un comentari a l'entrada