dijous, 15 d’agost del 2024

Un pensador oscil·lant

 Antonio Gramsci: la vita e il pensiero contro gli Indifferenti

Si algú em pregunta sobre l’opinió que m’he format de Gramsci, li contestaré que no en tinc una de clara. Depén d’allò que llija, em pot agradar o decebre, interessar o rebutjar. Crec que mai no havia estat davant d’un element d’estes característiques, i possiblement no ho tornaré a estar. Normalment, quan t’endinses en l’estudi d’un pensador, hi ha un rerefons unitari que cohesiona cada peça del trencaclosques; fins i tot amb la lectura de Wittgenstein, que sorprén en cada línia. Amb Gramsci, se m’han quedat fils penjant que només es poden explicar si s’entén com a pensador i no com a filòsof.

Gramsci cerca el pragmatisme, o siga l’acció. Tot i això, accepta la idealització i l’explica, així com la religió... És coherent amb la seua pragmàtica i tot ho torna tangible; útil. Tot i això, intenta allunyar-se del pensament anglés per reforçar-se amb Hegel, en primera instància, Marx i, crec jo –perquè no ho diu— en Proudhon. Rebutja Kant per ser massa abstracte. Realment, respecte de l’economia i la política, no m’ha sorprés quasi res, ja que la praxis és allò que lliga la filosofia i l’acció, o siga la política. No obstant això, sí que ho ha fet l’apartat cultural, on em venia a la ment Schostakovich i la concepció estalinista de la música, o de la pintura mural mexicana, sempre vinculada al col·lectiu.

On està realment verd és en l’opinió que transmet sobre la llengua. En poques paraules: no sap ni de què parla! I clar, quan eixe capítol està a l’inici del llibre, hom dubta de seguir llegint, pel simple fet de no perdre massa temps ni massa salut. Errades molt bàsiques i confusió de termes com llengua i dialecte, o entendre l’ús del llenguatge des d’un punt de vista tan pragmàtic que no pot defensar. En fi... molt fluixet i, a més, neci, ja que no n’és ni conscient.

Una volta salvat l’obstacle inicial, que més val oblidar-lo, i si evitem un gir orteguià, ja que no entén com cal tot això de la massa, la resta sí que s’ho val. Com a positiu, que n’hi ha molt, s’endevinen moments de gran lucidesa en tractar conceptes, i fins i tot en l’anàlisi d’autors que desconec per tractar-se d’escriptors italians que estan fora de la meua esfera, limitada a Maquiavel, Croce i Vico, de tots els que anomena. Per cert, el llibre de què tracte és Filosofia de la praxis.

 

Salvador Sendra