dilluns, 12 de juliol del 2021

ELS TRES BEMOLLS DE CARPENTIER

 

Abans de començar a llegir El acoso, d’Alejo Carpentier, ja queda clar, d’entrada, que l’obra està marcada per dos ritmes: un intern, el de l’acció, i un extern, el de la música. Els protagonistes d’ambdós ritmes són individuals. D’una banda, hi ha l’angoixa del protagonista de la novel·la i, d’altra, el ritme d’una passió que unes voltes es calma i altres s’empenta amb la marca dels tres bemolls que caracteritzen l’heroi beethovenià.

La lectura no és complexa, però hi requerix un temps per assaborir-la com cal. L’Eroica s’escolta una, dos o tres voltes... o mil, tant fa. És d’eixes simfonies que no et canses d’escoltar perquè sempre hi trobes alguna cosa especial. En directe, la durada depén de la direcció de l’orquestra, tot i que les diferències no són destacables.

Llegir el llibre escoltant la peça, en directe, és quasi impossible perquè t’hauries d’endur el text al Palau de la Música, o a alguna sala de concerts. A la ràdio, també és complicat, ja que hauríem d’esperar que la reproduïren i tindre-ho tot a punt per al moment. Però hi ha Internet, o el CD, o si teniu el disc... Youtube és l’opció ideal!

Ingredients: llibre de Carpentier, whisky, una cafetera i un puro habano a escollir entre la gran gama que n’hi ha; un ordinador i uns altaveus; terrassa o interior, depenent de les condicions climàtiques. Busquem la III Simfonia i li abaixem la velocitat; la reproduïm. L’angoixa que ens produïx la lectura d’El acoso, de la qual ja sabem el final, s’afeblix perquè jo no depenem dels quaranta-sis minuts de la representació, així podem rellegir algun detall que no hem acabat d’encaixar.


Salvador Sendra