diumenge, 18 de juliol del 2021

LA INUTILITAT DE LES COSES ÚTILS

 

La línia recta és del tot imaginativa. Diuen que és la distància més curta entre dos punts situats, bé en un plànol, bé en l’espai. Per esta raó, podem pensar que, com que no és natural –en la natura no existix la línia recta ni l’ull la pot percebre de manera natural— es tracta d’una creació i, efectivament, encertaríem! Pragmatisme, en diria jo... Pragmatisme funcional on hi haja, perquè ja l’associem a la resolució de tota mena de problemes de la vida quotidiana, diària: ves pel camí més recte; és un home recte; el mur recte de la construcció... Tot això ens sembla assolir la perfecció, la bondat, i com a tal, recerquem en allò artificial, que no natural. L’única afecció natural que té el recte és com a sinònim de cul.

Les línies corbes de la vida, de l’escriptura, de la creació... totes eixes coses ens semblen errades, inadequades, i poc estètiques són, en realitat l’essència humana. Estem ben enganyats quan associem la bondat a la rectitud perquè ens allunyem d’una natura que després ens manca. De fet, Paul Valéry fa servir un exemple interessant per explicar la poesia, i és quan la fa divergir de la resta de l’escriptura dient que esta és com una marxa militar, mentre que la poesia s’assembla a la dansa. Quan dansem, ho fem en ziga-zaga, fent revoltes i movent-nos d’una manera del tot irracional. Quan marxem, volem arribar des d’un punt a un altre tan aviat com ens podem permetre. D’estes dos opcions, quina és més artística?

La creació artística, per tant, no hauria de ser el resultat d’una activitat seqüenciada, sinó d’un seguit de construccions que, mirades de la manera més pragmàtica, resulten inútils. Ara, i ja situats en el punt de partida, hem d’assumir que la creació artística que tant ha marcat les nostres vides és la culminació d’un procés del tot inútil que només s’adequa a la finalitat estètica. Poden coincidir les dos opcions? Sí, segurament en el racionalisme, o simplement per assolir una millor efectivitat en el missatge, però tot això té detractors quant a l’essència de l’activitat i quant al pensament burgés d’utilitat que s’hi associa.

L’art ens separa de la natura pel simple fet de ser una creació humana a la qual li cal una dosi de voluntat però, d’altra banda, en ell trobem eixa essència natural de les coses que existixen sense cap tipus d’utilitat. Finalment, s’ha de dir que el temps que dediquem al pragmatisme és un temps perdut, tant per a la creació com per a la interpretació o el delit dels sentits. Si tant avancem i optimitzem els recursos, més aviat arribarem a cobrir eixa distància que hi ha entre el punt del naixement i el de la mort.


Salvador Sendra