Escrivia l’altre dia
sobre si estem arribant a la fi de la Democràcia liberal com a concepte i per
tant com a règim polític. Arrel d’aquest escrit em pregunten cóm es pot fer
eixe canvi. Sembla difícil desmantellar tot un sistema polític, social i econòmic.
Però no és tan difícil si ens posem a raonar i a mirar el que ha succeït al
llarg de la història. Açò ha passat milers de vegades, i la balança es mou d’un
costat a l’altre: del poder de elits o aristocràcia cap al poble o des del
poble cap a les elits.
Cal preguntar-se cóm
són aquets tipus de processos. I cal mirar els processos al llarg de la
història. Si mirem els canvis polítics i socials al llarg de la història ens
adonem que aquests processos son llargs. Hom no es gita a dormir 11 d’octubre
de 1492 a la Baixa Edat Mitjana i desperta a el dia següent a la Edat Moderna,
pel fet que Cristòfol Colom ha arribat a Amèrica. Els canvis de la segona
etapa de la Baixa Edat Mitjana a la Edat Moderna es produeixen al llarg de
dècades, i són canvis a les estructures socials i polítiques. Canvis que també
ho són a la concepció del Món que hi en cada moment.
Substituir un sistema
polític per un altre també és una qüestió de temps. I passa quan les
estructures de una societat ja no serveixen, ja no s’acomoden a la realitat
social. Vegem dos exemples històrics, el primer a l’antiguitat, Roma per ser
més exactes, el segon més recent, el pas a l’actual sistema.
Roma al començament del
s. I a. c. era una república, la composició bàsica era: a) un Senat, format per
l’Aristocràcia; b) Dos cònsols, elegits anualment; c) El magistrats, que eren
una sèrie de càrrecs diferents, per diverses tasques; d) El tribunus plebis,
que tenia com a missió defensar el interessos del poble i era elegit anualment,
tenia poder per vetar decisions dels magistrats i cònsols, i podia proposar
lleis a les assemblees dels plebeus; e) finalment, les assemblees populars o
dels plebeus. Tota aquesta organització canviarà per acabar amb un emperador i
un senat, que ja no tenia pràcticament cap poder. Què va passar? Vist en
perspectiva tot arranca cap al 90 A.C., quan ja Roma més que una Ciutat Estat
és un Imperi, i es produeix la Guerra Social per la ciutadania romana que
reclamen els altres pobles itàlics. Això porta a que es tinga que anomenar a
Sila com dictator perpetuus (cosa que mai havia passat). Des d’ahí el
nomenament de cònsols per governar l’Imperi serà més complicat, per no donar el
poder a un sol home hi haurán dos Triumvirats, i cada un d’ells acabarà amb
guerra civil i el poder per un sol home, primer un altre dictator perpetuus,
Juli Cèsar, i finalment un Emperador, Octavi (conegut con Cèsar August). Un
procés que dura al voltant de 60 anys.
El segon exemple ens
porta Europa en general, i especialment a França i Anglaterra, encara que el
fenomen acabarà estenent-se a tota Europa. Els canvis vindran definits per fets
econòmics més que per guerres, i el procediment serà a l’inversa que hem vist a
Roma. Durant l’Edat Moderna el poder descansa amb un Rei absolutista que
controla el seu regne amb l’ajut de la Noblesa, un estament que ve de l’Edat
Mitjana. Aquests, juntament amb una Església, aliada i nodrida a les altes
esferes de la noblesa, formen l’estament governant. Però s’ha desenvolupat una
burgesia que comença a tenir el poder econòmic, gràcies a la desaparició del
lligams gremials, a millores en el comerç i a la incipient revolució
industrial. El burgesos aviat voldran tenir el poder polític, i veuen a les
classes dominants com unes sangoneres. A això hi ha que sumar les idees que
sorgeixen de la Il·lustració respecte a la política i l’economia, amb el
desplaçament del centre de l’univers de l’Home cap a l’individu. Per a acabar amb
el poder del Rei absolutista, de la noblesa i de l’Església es reprèn un
concepte antic, del s. V abans de Crist. Aquest concepte és el de Democràcia,
que a l’època solen descriure com República, paraula llatina. El poder deu
estar en mans de tots els individus, que ja no seran súbdits sinó ciutadans, i
no d’una aristocràcia. Tot individu té una sèrie de drets, aquests drets també
seran polítics i així tothom té dret a participar a la política elegint els
seus representants. La primera vegada que es posa a la pràctica un Estat
democràtic és el 1776, i les constitucions liberals no seran la norma al menys
fins la 3 dècada del s. XIX. Per a que el canvi s’assoleixca es tornen a
necessitar entre 50 i 60 anys de procés polític.
Hem vist dos referents
històrics, però, cap a on ens porta la actual situació? A menys que hom siga
futuròleg resulta complicat. No hi han idees realment transformadores, com les
de la Il·lustració i el liberalisme, que substitueixen els conceptes actuals i
que siguen o puguen ser dominants. Alguns analistes parlen d’un món a dos
nivells, un on es prendran les gran decisions a nivell internacional i
supraestatal i l’altre més proper al ciutadà. L’esquema, amb les conclusions
que jo trec, seria el següent:
A) Es tendeix a
regionalitzar el món, a Europa els Estats han cedit part de la seua sobirania
en la UE, i els països de l’Eurozona han cedit un instrument fonamental de la
política econòmica, com es la política monetària, que descansa a un organisme
“independent” governat per un home “Goldman Sachs”; i tot fa pensar que més
prompte que tard l’altre element que té un Estat per establir la política
econòmica serà cedit també, així la política fiscal, o el que és el mateix qui
fa el pressupostos, quedarà en mans de UE. A dia de hui als països en problemes
que necessiten de rescat ja han perdut tota sobirania econòmica, que està en
mans de la Troika, FMI, Comissió Europea y BCE.
B) A més a més, altres
organismes tenen molt de pes també. Organismes con el mateix FMI, el Banc
Mundial, OCDE, la Organització Mundial del Comerç, etc., prenen decisions d’una
transcendència enorme. Així tampoc podem deixar sense comentari com les elits
influeixen directament a reunions com les Club Bilderberg, Comissió Trilateral,
Fòrum de Davos, etc.
C) Per tant, la tendència clara és a que totes
les decisions referents a la política econòmica quedaran fora del abast dels
Estats i per tant de un control democràtic. No està encara molt clar, al menys
jo no ho veig quin serà el pes d’aquestes organitzacions supraestatals.
D) El que ara entenem
per Poder executiu no serà més que uns administradors de les decisions presses
en els organismes anteriors, és molt possible que siguen tecnòcrates a l’estil
de Monti a Italia o Papadimos a Grècia, assajos com a Roma amb Sila o Juli
Cèsar abans de l’arriba definitiva d’un Emperador. El anomenat Poder
legislatiu, siga elegit en eleccions o no, tindrà un paper per a temes menors,
regular aspectes de la societat diferents a les grans decisions de política
econòmica, perdrà el paper central com el Senat a Roma. De la mateixa manera es
fàcil pensar que hi haurà dos tipus de administració de justícia la de la gent
comú i una altra per a les elits, empreses multinacionals, etc. En tot cas,
l’Estat serà feble, d’aquest sobre endeutament no ix ben parat. Es possible que
veiem estats dividits, més petits, però això no tindrà cap importància ja que
lo important es prendrà a nivell supraestatal o a un megaestat.
E) A nivell local,
potser es segueixca amb un funcionament “democràtic” o de eleccions, però el
marge de gestió serà més estret, hi hauran menys recursos.
F) En el que toca a
drets i llibertats, aquestes seran moltes menys i molt més reduïdes. De fet, es
possible que passen coses estil 11-S o de aldarulls socials que provocaran eixa
reducció.
F) L’Estat social o de
Ben Estar haura mort, l’assistència social de l’Estat serà privatitzada, serà
l’única forma de que els Estats tornen el immens deute als “mercats”.
H) El nou sistema
estarà ben dibuixat cap la quarta dècada d’aquest segle.
Oskar "Rabosa".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada