Les bases del concepte de Democràcia tal i com l’entenem
ara es posarien al s. XVIII. Es la Democràcia liberal i és el sistema polític
que ha acabat imposant-se a Occident. Aquest sistema confereix el dret de cada
ciutadà a elegir i ser elegit per desenvolupar tasques de govern o
legislatives, i és fonamental la divisió de poders. A més a més del sufragi, en
una Democràcia liberal es reconeixen els anomenats drets i llibertats civils i
polítics, que tenen una inspiració liberal posant l’individu al centre de la
societat. D’ahí la gran confusió, com apunta Antonio Garcia-Trevijano, que hi
ha a l’Estat espanyol de confondre Democràcia amb llibertats. A l’Estat
espanyol hi ha reconeguts els drets i les llibertats, privats durant el franquisme, però no hi ha
una democràcia (vos recomane que llegiu aquest post de Trevijano anomenat
“Democracia formal y democracia material).
Més enllà d’un debat teòric sobre quins països tindrien
una Democràcia o quins no, m’interessa entrar en el tema de la crisi del
concepte i del perquè d’aquesta crisi. Aquest concepte nàix com hem dit al
segle XVIII i és un concepte concebut des de i per a la burgesia. Al s. XVIII,
la burgesia es veu ofegada a un Estat absolutista, on damunt del seu llom viu
el Rei, la noblesa i l’Església. La burgesia i el poble pla pinten poc. A la
burgesia l’interessa que s’estenguen el drets i llibertats fonamentals, la
Declaració de Virginia i la Constitució dels Estats Units així com La Declaració
dels Drets de l’Home. Aquests drets són l’arma de la burgesia contra aquells
que “els xuclen la sang”. Així mateix apareixen les teories econòmiques
liberals i de lliure mercat, ja que la burgesos busquen que els deixen fer en
el camp econòmic.
Desprès de les guerres napoleòniques, al 1815 es torna a
restablir l’absolutisme, però les idees liberals ja han calat a gran part de la
societat. Després de l’absolutisme i els primers rèdits de la revolució
industrial a la burgesia se li deixa fer amb matèria econòmica, i prompte les
idees liberals també canviaran la relació de poder. A la segona meitat del s.
XIX el sufragi s’estendrà encara que no siga universal, votaran només mascles i
que tinguen una determinada renda. El sufragi universal, incloent-hi dones, no
és serà una realitat fins ben entrat el s. XX.
El sufragi al
poble es concedeix perquè interessa a les classes dominants, no perquè siga
fruït de conquesta social alguna. El desenvolupament de la economia i del
capitalisme té un paper fonamental. A la primera meitat del s. XIX els
treballadors són poc més que esclaus, es cert que sobre el paper es “la lliure
voluntat i el mercat” qui pacta els salaris dels obrers, etc., però la situació
real és molt diferent, ningú lliurement tria treballar 15 hores al dia, ningú
tria enviar el seu fill de 12 anys a treballar 12 hores al dia, etc. A la segona
meitat del s. XIX la burgesia se n’adona que els treballadors si tenen hores
lliures consumeixen més i un salari més elevat, i ells venen més. Per altra
banda, l’Estat també veu que concedint protecció social l’economia pròspera i
això, a més a més, serveix de dic contra les idees sorgides per l’abús de la
burgesia (comunisme, anarquisme, etc) i que propugnen una guerra de classes. Al
s. XX i especialment desprès de la Segona Guerra Mundial, els proletaris (els
treballadors) desapareixen, i la Democràcia liberal assoleix el seu màxim grau,
tots són consumidors, tots són importants per al desenvolupament econòmic i per
tant tots tenen dret a decidir en qüestions polítiques.
Al s. XXI hem vist comença amb forts retalls dels drets i
llibertats associats a les idees liberals, tot en nom de la “seguretat” i com a
conseqüència de l’atemptat contra les Torres Bessones de Nova York, siga qui
siga que haja fet l’atemptat. Al segon lustre es produeix un crisi econòmica
derivada del sistema-estafa “de lliure mercat”. Els liberals reclamen la intervenció
de l’Estat per salvar l’economia mundial, es saqueja al poble per salvar una elit
de financers lladres. En tot aquest procés el pes de l’opinió dels ciutadans i
de les seues decisions és pràcticament nul. Les decisions es prenen passant-se
per sobre del parlaments, en instàncies internacionals públiques o privades, regides
per tecnòcrates (que també comencen a aparèixer com a dirigents polítics a
Itàlia o Grècia i que des d’alguns àmbits són reclamats com a solució a l’Estat
espanyol). A més de que els centre de decisió s’han traslladat i allunyat dels
ciutadà-súbdit. Els polítics no estan vinculats davant dels ciutadans per res,
es a dir, una vegada elegits poden fer el que es vinga en gana, i com els
centres de decisió s’han traslladat, mane qui mane només podrà fer el que li
diguen. Pensar que Rajoy, Hollande, Cameron o Merkel tenen un ample marge de actuació
i decisió és ser més il·lús que un xiquet de cinc anys el dia de Reis. La gent
cada vegada es menys necessària per decidir. Hui en dia, qualsevol país
“democràtic” funcionaria sense que hi hagués eleccions. Nomes cal seguir el que
es diu des de BCE, OCDE, FMI, Comissió Europea, etc. Fer el que manen els
tecnòcrates.
Oskar "Soria"
Links relacionats:
Niño Becerra - Arcadi Oliveres SINGULARS 27-09-2011
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada