Joan Fuster apuntava
en el seu dia, en no sé quin text del Diccionari
per a ociosos, que l’amor naix al segle XII, amb els trobadors, al·ludint
algun altre autor. Poc després de llegir açò –perquè, què són vint anys quan es
tracta d’un tema tan etern com l’amor?— llegint La civilització de l’occident medieval de Le Goff, vaig descobrir
que els boscos de l’Edat Mitjana estaven plens de lladres, ermitans, enamorats
i cavallers errants. Uns, fugitius, altres solitaris, i altres, decebuts i
desesperats perquè l’estabilitat medieval, ptolemaica encara, afectava, també,
el moviment social i impedia accedir a l’estimada, normalment d’un estatus
superior al del pobre desgraciat. La tria era fàcil: bogeria o exili.
Rellegint el Tirant, a partir de l’assaig de Vargas
Llosa sobre les cartes de batalla de Martorell, he observat un canvi
substancial i evolutiu que pocs crítics esmenten i, crec jo, és el vertader
símptoma del canvi: l’amor és correspost! L’època de Martorell, i en l’espai on
vivia, permetia això que abans era del tot impossible, i és eixe ascens social
que comporta que un guerrer puga posar-se a l’alçada d’una princesa. Bé
mitjançant la batalla, bé a partir de la religió, s’inicia un procés social
ascendent que després apuntala la burgesia.
La vertadera
modernitat–i cal citar-la així perquè de les altres ja se n’ha escrit molt— és
la de l’amor correspost que deixa enrere el cortesà, o fin’amor, i l’impetuós de la pastorel·la, si és que es pot
considerar així. A partir d’este moment, els boscos ja han pogut cedir l’espai
dels bojos enamorats als lladres i als fugitius, perquè els ermitans mai han
estat un problema de pressió antròpica.
Salvador Sendra
2 comentaris:
I dic jo, entre l'un i l'altre, no li aniria millor a l'amor si trobara la manera de ser epicuri?
Hauríem, doncs, d'esbrinar l'epicureisme grec... Ho farem!!
Publica un comentari a l'entrada