Llegir Bajtin mai m’ha
deixat indiferent. De fet, el tractament que atribuïx a l’anàlisi
dels personatges literaris, i la seua situació externa i interna, a
l’hora d’esbrinar la qualitat de l’obra literària, és una
vertadera meravella. Quan l’escriptor s’endinsa en la creació de
cada personatge, ha de fer-ho des de fora, contemplant eixe ésser
creat que transmet mirades, gestos, postures, sovint sense
adonar-se’n, o, fins i tot, situant tot això en el seu indret
físic o social –literari. Dita intenció creadora s’ha
d’observar com si fos del tot impossible i l’autor ha de
contentar-se a arribar fins on pot o creu suficient, de manera
conscient, analitzant l’interior i l’exterior de les dues
atmosferes que envolten la creació: a l’autor i al personatge.
Escriure
i descriure tot això és sumament difícil, per fer servir un
adverbi que deixe entreveure la remota possibilitat d’aconseguir-ho.
Les paraules arriben on arriben, i les actituds, també. Per això,
Bajtin defensa que, per assolir una bona identificació amb els
personatges, cal més que la versemblança. El fet psicològic s’ha
de tractar, per tant, des d’eixes diverses perspectives.
En
una obra de teatre, però, el públic pot accedir a una visió
especial –espacial—, si es compara amb la purament literària,
cosa que pot ajudar a entendre eixes expressions o eixe ambient de
manera més directa i efectiva, sempre que els actors i les actrius
aconseguisquen el seu objectiu com a transmissors, ja que hi ha
sempre eixe enllaç entre l’autor i l’espectador en la
performance. A més, les situacions resulten més evidents a
causa de la participació sincrònica d’altres elements i d’altres
personatges, si escau, cosa que ens permet comprendre millor el text
oral així com la seua situació. Les mirades, els moviments, les
expressions, les relacions, el decorat: tot hi ajuda.
Desconec
si Bajtin, en posteriors capítols de la seua crítica, s’endinsarà
a analitzar el drama, però jo, després d’haver entrat en la
crítica al crític, crec que és precisament ací on es troba la
clau de l’obra literària del rus. De moment, ho deixe ací i ja
vos aniré informant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada