dimarts, 17 d’agost del 2021

ESCRIURE L'AIRE

 

Passar per l'òpera de Paris és recordar dos esdeveniments que hi succeïren i que van comportar unes importants modificacions estètiques que encara resonen. En primer lloc, si mirem el sostre de l'antic edifici, observarem la pintura de Marc Chagal. Amb l'actuació sobre la volta, el pintor volia homenatjar els músics que, d'una manera o altra, havien contribuït a crear l'espai sonor de referència que era eixa sala.

Una volta observat el sostre, si l'ubiquem en l'espai i el temps en què es va pintar, podem pensar la reacció del públic en adonar-se'n: hi va haver un rebuig total! Però, la segona proposta realment trencadora que es va realitzar en l'escenari francés, només la podem percebre de manera intel·lectual i històrica, ja que no hi ha evidències directes: el ballet de Stravinski va revoltar l'auditori fins fregar la violència. El públic francés no sabia de què tractava ni per què feia el músic rus una peça tan estranya. Jo tampoc ho sabia fins fa deu minuts, i tu tampoc ho sabràs fins que t'ho diga...

Stravinski escrivia l'aire amb la dansa, influït per les tesis dionisíaques que, alhora, resulten fonamentals per endinsar-se en el formalisme rus. A la base de tot hi ha Nietzsche, i si estirem una mica més, el simbolisme. I és per esta raó que Stravinski va compondre un ballet per escriure amb els cosos la forma més sublim de la literatura redactada fins al moment: "La consagració de la primavera".


Salvador Sendra