Al darrer congrés del Bloc es va aprovar la ponència política, que no és més que un retorn a Laclau. Dic retorn perquè no és un nou camí, bé almenys així crec recordar-ho jo. Als anys '90, l'aleshores UPV ja havia assumit lluites com el feminisme, republicanisme, l'ecologisme, etc., (allò que postulaven Laclau i Mouffe a Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics) com a pròpies, i era habitual, com ara, el debat sobre què distingia els nacionalistes d'altres partits com Esquerra Unida. Hom va dir que el nacionalisme havia d'abandonar les lluites "de colors" per tal de centrar-se en la qüestió nacional. Igual la memòria em traeix, però això és el que recorde sense consultar l'hemeroteca.
Aquest retorn a Laclau, si és retorn, ha causat cert
malestar en una part significativa del Bloc, ara Més-Compromís. No obstant
això, la decisió és encertada, no es pot partir de la base d'un país construït
quan no ho està (ja vaig escriure) i molt menys quan la societat no és
homogènia. Les crítiques més importants són per la introducció d'un concepte
nou a les lluites de diferents col·lectius. En un aggionarmento al s. XXI, es
parla dels sobiranismes per definir les lluites de les quals Més-Compromís
pretén fer-se càrrec i assumir com a pròpies. Al parlar de sobiranismes en
plural, alguns han vist una renúncia a la sobirania nacional. Ara bé, jo entenc
que no és així, sinó que el que hi ha és un canvi tàctic, en compte
d'estratègic.
Entenc que no és així, o almenys vull entendre-ho,
perquè com ha manifestat gràficament Àgueda Micó: El nacionalisme valencià és
el fil que cus totes les lluites... El canvi tàctic consisteix en el fet que
les lluites socials ja no són accessòries a la lluita nacional (lluita nacional
amb la qual sociològicament s'identifica una xicoteta part de la societat
valenciana), sinó que passen a centrals, en una cadena d'equivalències, però aquestes lluites estan
travessades i impregnades pel valencianisme. O cosa que és el mateix, aquestes
lluites es fan purament en clau valenciana, sense descartar aliances o assumir
lluites d'un abast és ampli quan siga possible, i sense perjudici d'allò que
siga netament valencià, amb altres agents polítics a la resta de l'Estat o
nivell europeu. Amb això es pretén dotar a la política valenciana d'una nova
perspectiva que pretendria: - articular un discurs que desborde allò que és
purament "nacional" i arribe capes i col·lectius més amples de la
població que en principi no tenen gens d'interés en allò que és "nacional";
- demostrar la necessitat d'una política en cadascuna de les lluites en clau
valenciana, més propera als interessos particulars dels valencians; - que l'articulació del nou
discurs valencianista puga arribar a ser hegemònic o almenys intentar establir
la base per aconseguir-ho. Així, el fil que cus totes les lluites és allò què
les articula per construir un bloc hegemònic amb segell valencianista. I
resulta el més cabdal de la nova proposta de ponència política.
Un altre punt d'articulació del discurs en la
ponència, i per això les sobiranies, és el de les lluites de dalt/baix. La
frase d'Àgueda que em citat abans no acaba ahí, la frase completa és: El
nacionalisme valencià és el fil que cus totes les lluites a favor de la majoria
i contra els privilegis d'uns pocs, lluites que tenen a veure amb la justícia
social, l'ecologisme, el feminisme, en la defensa de l'autogovern, la justícia
social, des del punt de vista que suma. Abans volia posar l'accent en la
qüestió nacional, ara toca posar-lo com s'articula el discurs respecte als
antagonistes en la lluita. I evidentment l'articulació és populista (altra
vegada en el sentit laclaunià exposat en On Populist Reason), i que a la frase
d'Àgueda queda expressat en "...a favor de la majoria i contra els
privilegis d'uns pocs...". Les sobiranies prenen sentit quan
l'antagonista, els privilegiats -açò és, els de dalt, les elits, les
multinacionals, l'home patriarcal, etc.- són els qui tenen el poder; i per
tant, el que cal és recuperar-lo, recuperar la sobirania que han pres els de dalt, per a la
majoria -els de baix, el poble, el treballadors, les classes populars, les
dones, etc.-. Però els interessos són diversos, i el poder també està repartit
-multinacionals que contaminen, partits centralistes, patriarcat, etc.- per
això les sobiranies són diverses com diversos són els antagonistes en cada
lluita, el que sempre es manté és que hi ha uns que estan a dalt i els altres a
baix.
Hom pot pensar que no tota la ponència està a eixa
frase, i és cert. Però la capacitat de síntesi i la precisió
terminològica fa d'ella un element molt clarificador per entendre i explicar quin és
l'eix de la ponència política que ha aprovat MÉS-Compromís, i serveix
perfectament per explicar a qui no haja llegit la ponència tot el que hi ha al
darrere d'ella. Tinc la impressió que esta frase, malgrat ser
titular de l'entrevista a Àgueda Micó publicada per Eldiario.es no ha estat
suficientment valorada i entesa.
També en clau de Laclau podria estar motiu del canvi
de nom MÉS. La "coincidència" amb MÁS d'Errejón no sembla casual i
Errejón és sense cap mena de dubte qui millor representa les polítiques de
Laclau a l'Estat espanyol, ha establert aliança amb Compromís i sembla que
aquesta serà llarga. Per altra, també coincideix amb Més Per Mallorca. Desconec
quin és el motiu pel qual s'ha promogut aquest nom, supose que es fa en clau de
pretendre sumar lluites (com diu Micó al final de la frase que ens permet
entendre tota la ponència "... des del punt de vista que suma"), tant
a dins del País Valencià com a fora. A mi em sembla desencertat. Pense que en
valencià tenim moltes altres paraules originals que podrien actuar com a nom i
com a significant flotant que ajudaria a articular el discurs en clau
exclusivament valenciana. En el fet de la manca d'originalitat i especificitat (no m'agrada coincidir amb cap partit siga estatal o dels Països Catalans) faig
la meua crítica al nom, i no en cap afecció o nostàlgia a l'anterior
denominació. Bloc Nacionalista Valencià va ser l'ocurrència que van tenir per
denominar a la suma de partits que el fundaren, copiant Bloque Nacionalista
Galego després dels seus èxits a les eleccions del 1993 (autonòmiques
gallegues) i 1996 (estatals). Sembla que a l'hora de posar nom al partit que
ens ha de representar tenim una evident manca d'originalitat. Originalitat que
sí que s'ha trobat i que funciona espectacularment en la coalició, amb
Compromís.
Però amb tot açò no hi haurà prou. Cal portar-ho a la
pràctica, i per aconseguir sumar, caldran altres elements, què esdevenen
necessaris si el que es vol és que el valencianisme arribe a ser un discurs
hegemònic. L'articulació del discurs ha de passar, també, mitjançant símbols
populars. Tradicionalment, les esquerres ha volgut fer una transformació de la
societat amb un cert menyspreament a tot allò que pertanyia a la cultura
popular, és més, determinades lluites han sigut justament contra elements de la
cultura popular. Això sovint ha provocat que les dretes se n'aprofitaren,
integrant eixos elements com a propis i apropiant-se'ls simbòlicament. Quan es
diu que si un treballador vota a la dreta, actua contra els seus interessos, es
parteix de la base que només té uns interessos econòmics. Així s'oblida que a
banda de treballador també pot ser: caçador, aficionat als bous al carrer,
consumidor, futbolero, esmorzador, ciclista, aficionat als ral·lis, buscador de
bolets, bevedor de vi, portador de Sant Roc a la processó del poble, i un
llarguíssim etcètera de coses que el mouen. No és només un treballador, una
persona unidimensional, guiat només per un interés econòmic en la seua vida.
Sí, moltes d'aquestes coses poden semblar contradictòries, però per a ell no
les són. I segurament, si vota PP és perquè el PP s'ha apropiat simbòlicament
de moltes de les coses amb les quals s'identifica, i pensa que els partits
d'esquerra les ataquen o realment es posicionen en contra.
No estic suggerint que l'esquerra valencianista haja
d'entrar en una competició per eixos símbols amb la dreta espanyola, com he dit
és legítim que hi haja una oposició frontal a ells per atemptar contra determinats
valors i no tindre cabuda dins de l'ètica de l'esquerra valencianista. Però sí
que caldrà trobar aquells trets de la cultura popular que
puguen ser simbolitzats i sí que encaixen en l'ètica de l'esquerra nacionalista
valenciana. Aquests símbols: - haurien de ser transversals respecte de les
lluites; - haurien d'actuar com a significants flotants, podent ser
resignificats; - han de tenir ja un arrelament més o menys fort a la societat;
- han de poder ser assumits, fins i tot, fora del que suposa l'esquerra
valencianista, és a dir, un símbol amb el qual s'identifique també qui vota PP
i qui vota Podemos; - la resignificació ha de suposar una vinculació a uns
determinats valors.
No he fet una recerca sobre que hi ha escrit respecte
dels símbols i la política. I segurament en tenir més temps, ho faré. Així doncs, la part final d'aquest llarguíssim post (més llarg del que volia) és purament
intuïtiva i no fruit de lectures, per tant, en el futur podria ser matisada o
modificada i, en tot cas, objecte d'un post exclusivament sobre
símbols i política.
Òskar “Rabosa”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada