La llibertat és
allò que tota persona intel·ligent defuig perquè angoixa i perquè et posa
sempre als peus dels cavalls, en cada presa de decisions i en cada instant, ja
que t’obliga a assumir el passat, el present i el futur, sense cap possibilitat
d’engany i sense pal·liatius. Fa por!
Per amagar-se,
no hi ha res com posar-se a recer del més enllà, dels déus, del destí, dels
altres... Cada una d’estes possibilitats aprofiten per protegir l’individu de
si mateix. L’ego freudià es veu reflectit en cada una d’estes opcions, totes
ells inventades, segurament de manera inconscient, per guarir-nos, envoltar-nos
i, fins i tot, fer-nos immunes a la nostra pròpia i intrínseca por.
La llibertat,
per exemple, d’escollir entre una o altra creença, és una falsa llibertat per
dos motius. El primer és perquè la creença no l’escollim mai; ens ve donada. Si
poguérem escollir-la de manera objectiva, no seria una creença sinó que seria
una idea i, com a tal, la podríem analitzar racionalment, acabant de facto amb la seua raó de ser. El
segon és perquè la mateixa raó que ens du a apropar-nos a una creença és,
precisament, la por a la llibertat i a l’individu.
«L’ésser humà és
fantàstic», en tots els sentits. Ho és perquè es capaç de sobreviure i de sobreviure’s,
d’inventar i d’inventar-se, d’explorar i d’explorar-se, de pensar i de pensar-se.
Però, també ho és per l‘ús que fa de la fantasia per crear l’atmosfera propícia
per al seu desenvolupament, personal i social, de la manera més allunyada de la
racionalitat i, fins i tot, substituint-la i fent-nos creure, als mateixos
humans, que es fa amb total llibertat.
Si «l’infern són
els altres», i nosaltres fem servir la convivència en forma de protecció del
mateix individu en la mesura en què dissolem la nostra llibertat entre la
resta, no per gust, sinó per necessitat i per pura supervivència, l’infern som
nosaltres mateix: necessitem de l’infern per sobreviure’ns. Tot ve a causa d’estar
dissenyats per a la vida, i per a no assumir la responsabilitat de l’individu
ens hem hagut d’inventar un cel. Per recórrer l’infern passegem amb Virgili i
només quan arribem al cel caminem sols. Caminar sols per l’infern és morir i,
recordeu: «l’ésser humà és fantàstic», i un supervivent.
En les societats
primitives, la vida fora de la tribu era breu perquè només es podia fer front a
la natura des del grup. L’ésser individual no tenia lloc i era el grup qui
tenia la identitat. La llibertat d’escollir i de viure no s’ha entés mai; ni
abans ni ara! No sé per què tanta reflexió i tant de suposat individualisme, si
sempre s’ha tractat de ciència ficció... No sé per què tanta reflexió i tanta
suposada llibertat si «l’home és un llop per a l’home» o, millor dit, la
llibertat seria el final mateix de l’espècie humana.
Salvador Sendra
Perelló
2 comentaris:
Señor Don Salvador: no le conozco, ni usted a mí, pero ahora va al hacerlo.
No sé dónde ni cuándo leí de usted, lo leí luego... Tuyo, si me permites, y si no... Poco puedes hacer ahora,... Algo sobre la poesía. Es retórico y estupido decir que ella te elige, y, desde luego, bastante irracional, pero cuando se desbordan tus emociones y coges un boli y un papel y...te enfadas en verso, sin proponértelo, pueden pasar dos cosas: o sigues o te asustas y lo ocultas en un cajón para que nadie te vea por dentro; y si después, cuando te has repuesto, vuelves a mirarlo y descubres que tiene una métrica perfecta, y no sólo eso sino que alguien, hace mucho años, le dio un nombre... Lo escondes más. Para que nadie te vea vivir, para que no te oigan sangrar, para que no recibamos leña, para nunca odiar. Reyes
Señor Don Salvador: no le conozco, ni usted a mí, pero ahora va al hacerlo.
No sé dónde ni cuándo leí de usted, lo leí luego... Tuyo, si me permites, y si no... Poco puedes hacer ahora,... Algo sobre la poesía. Es retórico y estupido decir que ella te elige, y, desde luego, bastante irracional, pero cuando se desbordan tus emociones y coges un boli y un papel y...te enfadas en verso, sin proponértelo, pueden pasar dos cosas: o sigues o te asustas y lo ocultas en un cajón para que nadie te vea por dentro; y si después, cuando te has repuesto, vuelves a mirarlo y descubres que tiene una métrica perfecta, y no sólo eso sino que alguien, hace mucho años, le dio un nombre... Lo escondes más. Para que nadie te vea vivir, para que no te oigan sangrar, para que no recibamos leña, para nunca odiar. Reyes
Publica un comentari a l'entrada