Com sempre que parle d’abstencionisme, quan hi han eleccions autonòmiques,
estatals o europees, o quan decatesc de política i partits polítics se m’acusa
de no llegir els programes, amb raó, a les passades europees vaig perdre el
temps de llegir-me els programes de les diferents formacions. Deu en total: PP,
P$x€, Vox, UPyD, CIU, Coalición por Europa (de Compromís només vaig trobar un
manifest que era un resum del d’Equo), ERC, EU, Los Pueblos Deciden, Podemos.
Ara bé, si a la fi la gent vota pel més “guapo” o pel més simpàtic, per a què tanta feina?
Oskar "Rabosa".
Allò em va suposar un total pèrdua de temps que no aporta res, ja que tots
estan plens de llocs comuns, paraules ampul·loses, propostes intencionadament
indefinides, “què bons som els bons” i “què bonico serà tot si em voteu”.
Es parteix de la base que un programa polític no el llegeix ni Déu, per
això supose que no cal calfar-se el cap massa. Al final la gent només fa cas
dels missatges de “propaganda-publicitat” electoral on es diu el que s’espera
sentir, ni tan sols escoltar. I acaben votant, com diu l’amic Salvador Sendra
Perelló, perquè “Suárez era guapo”. Però hom al llegir un programa polític
hauria d'esperar alguna cosa més que un pamflet ridícul.
En el món de l'empresa hi ha tres conceptes que resulten claus: missió,
visió i valors. Així:
a) La missió en una empresa defineix el negoci, les
necessitats que cobreix el producte, el mercat en el qual es mou i la imatge
pública de l’empresa. La raó de ser. Dona resposta a preguntes com: què fem?
Quin és el nostre negoci? A què ens dediquem? Quina és la nostra raó de ser?
Quin és el nostre públic? Quin és el nostre àmbit d’actuació? En què em
diferencie dels competidors?
b) La visió descriu la situació futura de l’empresa, perquè
tota l’organització vaja cap al mateix objectiu. Què vull assolir? On vull
estar en x anys? Ampliaré el mercat?
c) Els valors són els principis ètics que guien i que vol
transmetre una empresa.
Donar una resposta meditada i seriosa a aquestes preguntes ajuda a les
empreses a establir les estratègies més adequades per assolir els objectius.
Una vegada definits la missió, la visió i els valors deuen ser com “el credo”
per als catòlics, la base fonamental on l’actuació de l’empresa.
Pense que el programa de qualsevol partit polític el primer que hauria de
fer és reflectir d’una manera seriosa aquestes coses. Si, ja sé que amb totes
les generalitats, llocs comuns, etc., hom pot deduir-ho, no sense una mica
d’esforç. Així si mirem al PP de la “Comunidad Valenciana”, rapidament deduïm
que:
a) Missió: Que nosaltres i els nostres amics “del alma” ens
fem rics.
b) Visió: Una “Comunidad Valenciana” de “grandes eventos” on
estiguem fent “negocis” constantment amb els diners dels contribuents.
c) Valors: com es diu en castellà “coge la pasta y corre” i
fill de puta l’últim.
Ara bé, si parlem d’algun partit seriós i no dels lladres de la cova d’Alí
Babà, hauria d’agafar aquestes qüestions i en compte d’empresa presentar-ho com
projecte polític. Així les preguntes a contestar podrien ser:
a) Missió: Perquè sóc un partit polític? (No val a dir estic
ací perquè he vingut i açò ja estava fet, que és el que fan tots.) Què em
diferència de la resta de partits, en els àmbits econòmic i social? A quins
partits sóc més proper i què m’apropa a ells? Com vull organitzar-me? (No val
com tots perquè tots funcionem així.) Quina és la nostra raó de ser? Quin és el
meu electorat? Quins principis ideològics ens guien?
b) Visió: On vull que estiga el partit en el futur? Com vull
que siga el país (el poble o la comunitat) dintre 4 anys? Aspire a governar o a
ser oposició? Si aspire a governar i no tinc majoria amb qui parlaré de pactes?
Què estic disposat a cedir per pactar? En què no cediré mai?
c) Valors: S’haurien de definir clarament els valors ètics
del partit i els de Govern.
Una vegada que s’ha donat resposta a aquestes preguntes s’hauria de marcar
l’estratègia per assolir-ho, així com establir concretament com es duran a
termini les actuacions establint prioritats. Per exemple, si jo dic que vull
desenvolupar plenament la llei de dependència dec dir d’on trauré els diners.
Com de diners anirem curts, què és prioritari els cotxes oficials o la
dependència. Les indefinicions premeditades suposen que ho dic per quedar bé,
per fer el que em done la real i puta gana quan governe; com no he dit res
clar, ningú no em pot tirar per cara res; com no establesc prioritats si no
arribe, ho sent, és que hi ha el que hi ha, i si no t’agrada, et fots. Un nou
sentit comú també cal ací, un nou sentit comú on no hi càpiguen les
ambigüitats, els llocs comuns, les generalitats, les indefinicions
premeditades. Calen compromisos, reals, autèntics, sincers i no només de nom.Ara bé, si a la fi la gent vota pel més “guapo” o pel més simpàtic, per a què tanta feina?
Oskar "Rabosa".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada