dilluns, 18 de març del 2019

LA GRÀCIA DE DÉU ÉS INFINITA, PERÒ LA DESGRÀCIA, TAMBÉ


La paraula desgraciat/da, en principi adjectiu però que es pot fer servir com a substantiu, significa absència de gràcia, ja que per això du el prefix. Una persona agraciada, per tant, és algú que té gràcia, o siga, que Déu li ha atorgat dita virtut. Desgraciat és qui no disposa de dita gràcia, i això significa que Déu no li ha concedit el privilegi. Graciós és allò que fa gràcia, que transmet eixe aspecte diví, normalment vinculat al riure o a la grata presència.

Si haguera d’anar a demanar almoina, segurament ho faria en una església pobre i catòlica abans que en una rica protestant perquè m’aniria molt millor. Els catòlics entenem la gràcia de manera diferent i creiem que amb eixa ajuda econòmica que aportem a la persona desgraciada podem ser recompensats per Déu, mentre que els protestants creuen que si no tens diners és perquè Déu no t’ha donat eixa gràcia i, per tant, ells poc poden fer per ajudar-te. Per als catòlics, ajudar el proïsme s’entén com una obra de caritat. Per als protestants, Déu ha obrat concedint la gràcia, i a eixes persones no els n’ha tocat.

La política, als estats catòlics, sembla que seguix la línia teològica perquè front a l’escassa recaptació d’impostos hi ha les donacions dels grans benefactors. Un empresari important no paga gaire impostos però ajuda la societat amb obres benèfiques que alhora li desgraven de les misèries que se li imposen i, per a més gràcia –amb tot el seu significat— li  netegen el nom. La seua actitud graciosa, per tant, li ha aportat més beneficis, encara. Supose que als estats protestants la situació és la mateixa, però hi ha una interessant modificació: si els impostos igualen les persones, de quina manera puc saber jo qui té la gràcia? Solució: no pagar impostos i deixar que la vida decidisca qui pot pagar-se la pensió, la sanitat i l’educació. Si el capitalisme concedia valor econòmic a les persones, el liberalisme els pot aportar, a més, eixa preciosa informació teològica!

L’església té la seua peculiar aportació a la distribució d’ajudes, i supose que ho farà a partir dels mèrits que crega oportuns. Les ONGs, també, ja que fan la faena que l’estat ha rebutjat, ajuden a desgravar impostos als poderosos i gestionen seguint unes pautes previsibles, vull pensar. Els serveis socials són, per tant, el darrer punt que l’administració té per llançar un cable als més desafavorits, però això no rendix de cara a les eleccions per dos raons: perquè els usuaris no crec jo que voten els seus benefactors i  perquè els no-beneficiats no creuen que dit servei siga tan important. Finalment, si hi ha catòlics que poden acceptar que l’ajuda social siga una tasca a tindre en compte, segur que creuen que els més indicats per a dita distribució són ells. Per tant, un govern que vullga mantindre la gràcia de l’electorat ha de deixar d’ajudar els desgraciats i gastar-se els diners en coses que puguen interessar a eixes persones autoanomenades classe mitjana: festes, infraestructures, reciclatge, immigració... ja se sap.


Salvador Sendra