dimecres, 27 de març del 2019

Tu tens la culpa, de tot (encara que sigues inconscient).


Resultat d'imatges de culpable
Hi ha dues coses que al llarg de la història s'ha demostrat que són molt efectives per al control social. Una són les pors i l'altra és la culpabilització de l'individu. Ambdues al llarg de la història han sigut explotades pel cristianisme, com no ho havia fet ningú a la història. La nostra cultura d'arrel jueva-cristiana, no s'escapa d'eixa lògica, fins i tot en aquelles ideologies que podem semblar que a primera vista s'oposen o suposen un xoc frontal a la cultura. No és d'estranyar; ho explicava molt bé Maurice Duverger, a Sociologia Política, com fins i tot els antisistema estan profundament travessats per la cultura de la qual diuen estar en contra.


Darrerament, jo diria especialment des de l'esclat de la crisi del 2007, i especialment des dels moviments de protesta a partir del 2010, hi ha un moviment significatiu que tracta de fer sentir culpable de "la situació", tota situació, qualsevol situació, a l'individu, al súbdit normal i corrent. Pot ser una reacció enfront de les manifestacions contra les elits, una mena de reacció per a emmascarar els problemes creats per un sistema que va en decadència. Ja sabeu que sostinc que tots aquells temes o problemes que sobre els quals hi ha consens en tots els mitjans i entre els "experts", tinc clar que són cortines de fum, hi haja o no hi haja un rerefons real.

La culpabilització de l'individu, troba la seua màxima expressió en un article publicat ahir a El País. Escrit per Daniel Innerarity, catedràtic de Filosofia Política a la Universitat del País Basc, va número 2 per Garoa Bai al Congrés a les eleccions del 28-A, és deixeble d'Ulrich Beck, el creador de la teoria de la societat del risc, que ha tingut un gran impacte a la sociologia. El llibre de Beck, exposa com han canviat les relacions en la societat postindustrial. S'estiga o no d'acord amb els postulats de Beck, l'anàlisi que fa de la situació, la fotografia que pren a la societat, és molt precís. Innerarity, en canvi, el que he llegit no em sembla molt interessant, encara que hui no el criticarem.

L'article en qüestió, que porta per títol "La estupidez colectiva", tracta de responsabilitzar a tota la societat dels desastres, dels riscos. Ja siguen econòmics, ambientals, polítics, etc. Al segon paràgraf ho explica clarament:

Si pensamos cómo se producen las crisis, qué interacciones las han generado, comprobamos que resultan de la coincidencia fatal de decisiones irresponsables, omisiones y postergaciones, que se acumulan hasta llegar a un punto en el que detener o corregir una determinada dinámica parece imposible.
Més endavant diu:

Cada consumidor, mediante su consumo privado, puede estar colaborando a destruir el medio ambiente, y cada votante puede contribuir a destruir el espacio público, lo que no quieren y que, además, haría imposible la satisfacción de sus necesidades. Si hubieran podido anticipar ese resultado y anular o, al menos, moderar, su interés privado inmediato habrían actuado de otra manera.
Això en recorda immediatament un paràgraf de “La Sociedad del Riesgo: Hacia una nueva modernidad”, arran dels riscos ambientals, on Beck diu:

Esto deja claro de manera ejemplar dónde reside el significado biográfico de la idea de sistema: se puede hacer algo y seguir haciéndolo sin tener que responsabilizarse personalmente de ello. Se actúa, por decirlo así, en la ausencia de uno mismo. Se actúa físicamente sin actuar moral y políticamente. El otro generalizado (el sistema) actúa en uno y a través de uno: ésta es la moral civilizatoria de los esclavos, en la que social y personalmente se actúa como si uno se contrara bajo un destino natural, bajo la «ley de gravedad» del sistema. De este modo se busca un culpable a la vista del inminente desastre ecológico.
Per a ambdós, o per dir-ho correctament Innerarity seguint a Beck, el que és essencial és que tots actuem irresponsablement –sense assumir cap responsabilitat-, i actuem malament. La suma de les accions posa en risc el medi ambient, l'economia, la política... en definitiva la societat. Ells vénen a dir-nos que nosaltres som els qui tenim la culpa. Beck va més enllà, i diu que tenim una moral d'esclaus, perquè pensem actuem sota el sistema, com sota una Llei natural, i per tant, no triem lliurement. Assumim el nostre destí.

Aquesta visió només busca reforçar el sistema. Desconeix que s'actua en una societat que té una determinada cultura, que aquesta cultura va lligada a uns determinats valors i que l'actuació dels individus està mediada per els dits valors. No són simplement errors, o que simplement l'individu es deixa portar pel sistema, és que l'individu actua d'acord a una ètica dins d'una determinada cultura. Dit d'una forma, Beck està equivocat quan diu que s'actua sense actuar ni moralment ni políticament, és ben al contrari s'actua moralment i èticament d'acord amb el sistema. Un sistema que ha transvalorat tots els valors. I a més a més, donades les estructures de poder, no tots són igualment responsables o irresponsables.


Òskar "Rabosa".