Abans
de res, i tot i que això dels cinc sentits està més que
qüestionat, i anirem veient-ho al llarg de l’escrit, he de dir que
faré servir l’anacronisme per argumentar allò que m’interessa
sobre la condició humana, basant-me en els sentits que crega
necessaris i sense deixar de banda que si posseïxes el sentit de la
vista, i el pots gestionar lliurement, pots deixar de llegir en este
moment l’article que he escrit. L’he redactat sense gaire esforç,
fent valer el sentit del tacte i el de la relació entre idees,
conceptes i llenguatge, codificant-ho tot en un seguit de signes,
tutelats per la gramàtica, que tu, lector o lectora, podràs
transformar, de nou, en idees i conceptes per extraure’n les
conclusions.
Perquè
quan es viatja, s’aprén; més que es faça turisme de masses. S’hi
pot aprendre a comportar-se, per exemple. Però, quan es fan servir
els transports públics en què no es pot escollir la classe ni el
seient, hi ha coses que et planteges, com, per exemple, això de
dutxar-te, o de llavar la roba, perquè aquells que t’acompanyen
poden pensar que eixes coses són una decisió personal lligada a la
llibertat individual; i tenen raó, si es mira així.
També
hi ha el cas de la persona que parla per telèfon amb excessiu volum
que, potser, per a ell no ho és tant: segurament pensarem en positiu
i creurem que està una mica dur d’oïda i li cal alçar la veu. Té
el seu dret, i així com el sentit de l’olfacte és individual,
també ho és el de l’oïda i el de la veu; i té raó de cridar,
si es mira així. Simplement, usen els seus sentits en la mesura que
lliurement volen i poden –perquè podrien estar muts o sords del
tot.
Algú
gros, però, ha fet servir el seu sentit del gust, segurament. El
volum, per tant, li ha augmentat i, per tant, a partir d’eixe
moment, necessitarà de més espai per instal·lar-se. Sovint, eixe
augment du associat el contacte amb altra gent, agrade o no, perquè
el sentit del tacte també és individual. I fins ara, podem pensar
que, si ens situem en la part passiva de cada exemple, ens poden
sentir incòmodes –la comoditat, per tant, és altre sentit!
Però,
que passa quan la persona de davant vestix de manera inapropiada?
Sense entrar a analitzar els hàbits –cosa que no faig per no
excedir-me en l’espai— hi ha gent que no té el sentit del
ridícul –altre sentit que afegir als cinc de l’inici. I això
pot afectar les persones que l’envolten perquè pot agredir la
sensibilitat d’aquells i aquelles que en tenen. Es tracta d’un
sentit: sí. Es tracta de convivència: sí. Es tracta de llibertat:
sí. Exactament com en els altres casos! Si s’ha de tindre cura amb
la neteja o amb l’ús de perfums, amb el volum dels sorolls que es
produïxen o s’escolten, i amb tocar les altres persones
–imagineu-vos a quaranta graus a l’ombra—, per què no s’ha
de tindre cura vestint-se amb una combinació adequada de colors i de
teixits? Incloem el sentit comú en el llistat de sentits? Si
apel·lem a la llibertat, ho hem de fer en tots el casos, i cases!
Salvador
Sendra
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada