divendres, 29 de maig del 2020

UN MÓN DE SENSACIONS

Homero Simpson,sin cerebro pero graceoso - Humor en Taringa!

Crec, definitivament, que el futur ens depara un món de sensacions, més que de raons, perquè se’ns està assecant el cervell de no usar-lo. Per tant, la nostra planeta ens encara definitivament cap a l’encert de la imatge i cap a l’ús de la fal·làcia en la paraula. La música, però, és el tema que realment em preocupa, i no el podré tractar com es mereix en este escrit perquè la cosa pot derivar en massa lletres, i si m’empasse m’avorrisc a mi mateix; així que res!

Vaig començar a pensar que tot estava perdut el dia que vaig escoltar una cosa que volia ser un discurs, d’un conegut polític que va arribar tan lluny com la seua mediocritat li va permetre, que es resumia en una oració: “España va bien”. I ho repetia i, fins i tot, hi afegia: “créanme: va bien”. Clar, qui no entén açò? Fins i tot jo li agarre el punt... Però la pregunta és: per què? Aleshores, la resposta era molt feble i l’encarava únicament a una de les dos mil causes; o siga, que se’n deixava mil nou-centes noranta-nou per explicar, si és que existien...

Poques paraules, i limitades, no són un obstacle per arribar lluny en l’oratòria perquè tot depèn de l’auditori. Eixe discurs parla de qui parla i de qui escolta! Una persona mínimament crítica no entendria res perquè no s’hi adreça a ella; una nècia, o dogmàtica, en té prou perquè no li cal saber-ne les causes. La primera, perquè no les entendria i, la segona, perquè ja està convençuda. Les oracions simplement apel·len als sentiments, definits en la primera paraula de cada una: España, per als sentimentals, i créanme per als dogmàtics.

Però, i l’ús de la imatge? Diuen que si és massa estudiada, perd creativitat i espontaneïtat. Si es tracta d’un procés sobtat, és difícil saber quin és el missatge, o simplement si en té, perquè podria no tindre’n. En tot cas, tot apunta que, com el discurset d’abans, esta vessant també s’adreça cap als sentiments o cap als sentits; o cap als dos. El contingut, per tant, buscaria el sentimentalisme amb elements que s’hi vinculen, defugint la racionalitat i l’explicació. La forma, buscaria complaure els sentits, o el sentit, si no hi ha una barreja de disciplines.  En l’expressió, per tant, tampoc hi cal pensar massa; ni en el primer ni en el segon cas.

Apel·lar al final de la racionalitat, entre altres coses perquè es tracta d’una facultat que està clarament en desús, ens obri la possibilitat de desenvolupar noves opcions, abans rebutjades per eixes persones que volien saber per què i on, però importants, i ara és mà! Eliminat l’ús de raó, què queda? Doncs això: les sensacions! Per cert, quina sensació us ha traslladat l’escrit?


Salvador Sendra