Veritat que us
sona la paraula competitivitat? Així, també us sonarà la paraula productivitat.
Totes dues van lligades quan parlem d’algun aspecte, qualsevol, relacionat amb
l’economia. Les vaig recordar, de nou, l’altre dia en llegir que la ministra
d’Ocupació continua defensant que els salaris haurien d’abaixar encara més per
a seguir contribuint a la recuperació econòmica (Levante-emv 17/09/2014).
La
competitivitat té diverses aproximacions. La més reconeguda (i que podríem dir
que és la base de la resta) és la competitivitat empresarial, és a dir, la
capacitat que tenen les empreses de mantenir o augmentar la seua rendibilitat.
És obvi, per tant, que la competitivitat empresarial genera rivalitat, donat
que les empreses intenten augmentar la seua quota de mercat en detriment de la
resta.
Este concepte de
competitivitat empresarial, però, no el podem traslladar literalment a la
competitivitat de l’economia d’un país o d’una regió. D’una banda, perquè no hi
ha equivalents de fallida empresarial en estes accepcions. Un exemple: quan es
parla de fallida comercial d’una economia es pot estar parlant de pèrdua de
competitivitat, però també pot indicar un desajustament entre despesa i producció,
o una forta dinàmica inversora.
Per a Paul Krugman
(1994) la productivitat de les empreses és la variable determinant d’una
economia perquè són les empreses les que competixen entre si i no les regions,
les ciutats o els països. Segons el premi Nobel, no podem dir que una economia
guanya competitivitat a costa d’una altra. De fet Krugman assegura que la «competitivitat
és una paraula sense sentit quan s’aplica a les economies nacionals i
l’obsessió envers la competitivitat és tan errònia com perillosa».
Complementa esta
visió Michael Storper
(1997) qui defineix la competitivitat regional com «l’habilitat d’una economia
per atraure i mantenir empreses amb quotes de mercat estables, o amb augment en
l’activitat, i mantenint o incrementant els nivells de vida de les persones que
hi participen». Uns
anys abans, Michael Porter (1991), un dels més influents pensadors en el camp
de la competitivitat, ja defensava que «el principal objectiu econòmic d’una nació consistix a
crear, per a la seua ciutadania, un nivell de vida elevat i en ascens».
És justament
Porter qui, en 1991, per a salvar l’escull diferencial en el concepte de
competitivitat, va construir la teoria de l’avantatge competitiu. Segons esta
aproximació, l’avantatge competitiu de les indústries d’un país està determinat
per la seua base productiva nacional. És a dir, per un ampli ventall d’elements
com les condicions de la demanda interna, la disponibilitat de proveïdors i d’indústries
auxiliars, les formes de gestió i creació de les empreses o l’acció dels
governs, entre d’altres.
Tenint en compte
la pregunta que dóna títol a este article, és important assenyalar que, segons
l’avantatge competitiu, aconseguir un superàvit comercial o incrementar les
exportacions sobre la base de salaris baixos, o d’una moneda dèbil, no
constituïxen signes de competitivitat.
No obstant això,
el Govern d’Espanya, seguint els dictats de la famosa Troika (Banc Central
Europeu, Comissió Europea i Fons Monetari Internacional), va modificar la
reforma laboral per a flexibilitzar el mercat laboral i, així, contribuir a la
recuperació econòmica. «Este eufemisme, flexibilitzar
el mercat laboral, semblava designar una política per fer funcionar millor
el mercat de treball, però a la pràctica s’ha vist que implicava uns salaris més
baixos i menys protecció laboral», són paraules textuals de Joseph Stiglitz
(2002), premi Nobel d’Economia.
Stigliz també argumenta
que la retallada de salaris pot animar alguns empresaris a contractar treballadors.
No obstant, el nombre seria molt baix, i la retallada dels salaris empitjoraria
considerablement la situació de la resta de mà d’obra. Això sí, als empresaris
i als capitalistes, en general, la solució els convé perquè veuen créixer els
seus beneficis.
A la vista dels
arguments exposats, no creieu que el que exposa Porter el 1991 i Stiglitz el
2002 (explicant com actua l’FMI quan supervisa els programes de rescat dels
països en vies de desenvolupament), quadra perfectament amb el cas que hem
viscut recentment?
Per què volen
vendre’ns la gallina dels ous d’or? És impossible amagar que a Europa i al
Govern d’Espanya domina la ideologia neoliberal, eixa que defensa que l’estat
ha d’intervenir el mínim possible en l’economia, però que alhora creen polítiques
que pretenen assegurar el lliure funcionament
dels mercats, sempre en benefici de les classes socials que posseïxen el
capital financer: els euros!
Estes són les
contradiccions de la Unió Europea i els seus estats. D’una banda, ens diuen que
la competitivitat regional és «la capacitat d’oferir un entorn atractiu i
sostenible per a les empreses i els residents a l’hora de viure i de treballar»
i, de l’altra, empitjoren el nivell de vida dels seus habitants a passes de
gegant.
Per tant, de qui
ens fiem? Dels polítics que apliquen polítiques neoliberals que suposen, segons
la ministra d’Ocupació, una contribució per a la recuperació econòmica? O dels
experts economistes que apunten que, mesures com les baixades de sou suposen un
afebliment de la competitivitat d’un estat perquè es malmeten els nivells de
vida dels seus ciutadans? Pense que la
millor opinió ens l’aporta la butxaca.
Sara Garcia
López
Bibliografia:
Dijkstra, L., Annoni, P.,
& Kozovska, K.
(2011). A new regional competitiveness
index: Theory , Methods and Findings. European Union Regional Policy
Working Papers, n. 02/2011. (p.4)
Krugman, P. (1994).
“Competitiveness: A dangerous obsession”.
Foreign Affairs , vol. 73, nº
2. (pp. 28-44).
Porter, M. (1991).
La ventaja competitiva de las naciones.
Extracte publicat a la Revista Facetas
nº91.1 (pp. 5-12)
Puig, A. i Ribera, R.
(2012). “Els elements de la globalització econòmica” a Elements i actors de la globalització. Barcelona: FUOC.
Stiglitz, J.
(2002). El malestar de la globalització.
Barcelona: Empúries.
Storper, M. (1997). The regional
world: territorial development in a global economy. New York: Guilford Press.
Torrent, J. i Díaz, A.
(2012). “Economia del coneixement, empresa xarxa i competitivitat” a Factors de competitivitat empresarial. Cap a
les noves xarxes de generació de valor. Barcelona: FUOC.
1 comentari:
Valida reflexió! M'agrades quant escrius perquè estas present total!
Publica un comentari a l'entrada