Algú s’ha
plantejat mai el problema del canvi climàtic des del punt de vista religiós? I,
així com el cas del clima, es podria encarar qualsevol altre tema amb relació
amb la natura i la Terra, començant per la procreació d’ànimes destinades a
lloar Déu, amb qualsevol dels noms atribuïbles. Com més ànimes es fabriquen,
més possibilitats de batejar-ne i, per tant, major nombre de lloadors de
l’Altíssim. Este punt de vista tan simple me’l va presentar un antic monjo cartoixà
que, com podeu vore, sabia de què parlava. La pressió antròpica sobre el món és
evident, amb totes les accions derivades.
Altra idea a
tindre en consideració és la d’acceptar que la vertadera vida està per arribar.
Totes les religions monoteistes que conec ens diuen el mateix: «ací estem de
pas; la vida real es troba en altre àmbit». Malauradament, el patiment i
l’angoixa terrenal resulten decisius per a accedir a eixa pau eterna tan
desitjada. En un món incandescent, per tant, ja s’hi acompliria una important
premissa per aconseguir l’eternitat perquè crearia un sense fi d’ànimes
angoixades de calor o, en el millor dels casos, pels constipats causats per la
refrigeració.
L’ésser humà és
la sublimació de la natura perquè ha estat creat a la imatge de Déu i la resta
d’éssers vius es troben subjugats a les decisions humanes: l’home mana i la
natura obeïx. El problema dels humans cristians, catòlics, ortodoxos, musulmans
i jueus és que van ser creats abans de Jesús, o de Mahoma, sota la imatge del
Déu de l’Antic Testament, o siga, eixe Déu desproveït d’empatia. I, si el peu
és bord, l’arbre és bord, perquè, per molts empelts que li fem, les arrels
foment part de la planta.
L’home sense
empatia domina la natura amb la finalitat de viure uns pocs anys en este món
perquè, en el fons, pensa l’altre: «por
lo que me queda en el convento, me cago dentro». I això sense tindre en
compte que les defecacions que embruten la convivència, en el fons, tenen una
finalitat positiva perquè provoquen angoixa i patiment. Els únics descàrrecs
que es podrien fer són els dels danys col·laterals que duen associats. Estes
accions desmesurades contra la Terra tenen efectes envers els col·lectius més
desfavorits i les zones més deprimides a l’hora que els provoca dos arguments
de pes per a la religió. En primer lloc, el sofriment necessari per retrobar-se
amb Déu i, en segon lloc, fan que els més rics puguen ajudar-los i, així,
guanyar-se la seua parcel·leta de cel.
Els danys
col·laterals mai han sigut un impediment a tindre en compte, i l’evidència es
troba només revisant la quantitat d’ànimes que han hagut d’abandonar la Terra,
de manera sobtada, a causa de les guerres provocades per doctrines. Si a l’hora
de crear les religions s’hagueren tingut en compte estos insignificants
aspectes, com per exemple, les guerres, altra cosa haguera estat. I és per açò
que la consciència del planeta, de l’empatia, de la natura o del clima, només
es poden defensar des del xicotet col·lectiu de laics. Laics: vosaltres teniu
eixa càrrega sobre la consciència i ningú vos hi pot ajudar. Molta sort!
Perdó: se m’ha
escapat això de la «consciència» en la darrera línia.
Salvador Sendra
Perelló
2 comentaris:
El pecat original hi rau dins ja de naixentsa? Era impossible evitar la mencio' a la consci[encia o 'es que simplement estem ja totalment adoctrinats des de segles en el pensament sem'itic? Per als romans, la culpa (i si de cas) era personal i no col.lectiva, i la nocio' de delicte (majorit[aria), imperava sobre la de pecat, que sempre retrotrau a moral...
Potser siga una contradicció, això del pecat col.lectiu, per als sectors més liberals del cristianisme. Haurem de tractar-ho en altre article...
Publica un comentari a l'entrada