Ara fa cent anys va començar de la manera més
insospitada, un sobtat magnicidi, la major conflagració de la història de la
humanitat. Hui en dia la coneixem com la 1ª Guerra Mundial, tot i que en el seu
moment, i en francès per a tot el món, car era la llengua de la cancelleria,
diplomàcia i cultura, se la va anomenar la Grande Guerre.
Plenes de testosterona,
les testes dels dirigents dels diferents països que més tard s’enfrontarien
cruelment, creien en una mena de conflicte ràpid i higiènic, del qual n’eixirien
vencedors i admirats. La seua gentada, el seu jovent, el seu poble, ells
mateixos per no allargar-ho més, com a la flor i nata mundial. Les coses van
distar molt d’anar així com es pensaven i el conflicte no va tindre res de curt
ni heroic. Per primera volta en la història i a causa del gran avanç tecnològic
del segle XIX, l’ésser humà disposava d’avions o submarins, però no eren per a
millor observar peixets i pardalets sinó esquinçar cossos. Tancs, gasos tòxics
i altres per acabar d’adobar-ho... A un costat i altre de trinxeres com les de
Vittorio Veneto o Verdun a França on van morir vora un milió de combatents, els
soldats confiaven en Déu. O així es desprèn de la igual inscripció en diferents
llengües que tots dos exercits portaven en diferents parts de la seua
indumentària: Dieu avec nous per als francesos i Gott mit uns per als
alemanys...
Vora un segle més tard
al metro de València es produeix un accident mortal que té com a resultat
quaranta-tres morts. Posteriors investigacions demostraran més tard que
l’accident hauria pogut estar evitat amb la utilització d’un instrumental que
el govern de la Generalitat Valenciana es negà a adquirir amb el pretext de que
era car. Es va carregar la culpa al conductor i es va anar deixant morir la
brama. Pocs dies més tard, el Papa Benet XVI visitava amb la major pompa la
ciutat de València. L’equip de sonorització i imatge per a la cobertura de dita
visita va costar a les arques públiques 7.493.600 € (font, diari El Mundo,
05/07/2012). Es podria dir argumentar que dit diari ha manipulat informació
abans, però també ho recull la resta de premsa atès que és informació derivada
de les subsegüents recerques judicials, i per això li donem curs. Valga per
tant com a font, i indignem-nos-hi ara sí, per quasi vuit milions d’euros de
diners públics destinats a Teconsa, una empresa de les tantes de la pútrida
trama Gürtel. A València, i amb el dolor per la pèrdua de tants éssers humans
encara recent de menys d’una setmana, el Papa visita l’estació de metro i amb
les mans a l’alt i citant també Auschwitz, diu: Déu, Déu meu, on miraves tu
aquell dia? No haguera estat més fàcil no detraure diners de la seguretat dels
ciutadans per donar-li’ls a una empresa privada que lamentar amb preguntats
grandiloqüents la tragèdia?
Una de les tantes
preguntes de la retòrica medieval, una com per a testar l’habilitat o valentia
dels estudiants, era si Déu era impotent o roín. La base era la següent, si com
per descomptat es veia cada dia que el dolor i la injustícia existien al món,
si Déu amb tot el seu poder no ho remeiava era perquè era, siga malvat que
impotent de fer-ho. Amb el temps la gent ha anat oblidant la qüestió, com
tantes altres coses implícites amb la laïcització del món modern.
A qui fer doncs cas?
Serem capaços finalment de trobar el Déu que jeu a dins de cada un de nosaltres
sense ferir el de la resta?
Lluís Alemany Giner
2 comentaris:
Eli, Eli ¿lama sabactani?
Salvador Sendra. Tradueix-ho millor per al comu' dels mortals... Eli, Eli = Allah, Allah, o siga D'eu meu perque' m'has abandonat... Ara, s'ent'en que has pescat el significat, et farem doncs pescador d'homes?
Publica un comentari a l'entrada