Les
repercussions d’un viatge a Roma poden ser eternes, a l’altura de la ciutat,
també eterna, que és el qualificatiu que s’empra per referir-se a la capital
italiana. Si el Vaticano i la Villa Borghese, com vaig apuntar en un altre post, són indrets obligatoris per als
visitants, buscant els caravaggios hom es pot perdre una miqueta més per gaudir
de l’escultura de les escultures: el
Moisés.
Abans d’anar,
però, s’ha de llegir una mica, concretament l’article de Freud que tracta sobre
l’escultura i, si es pot, altra gran obra anomenada Tòtem i tabú; aleshores, l’orgasme està garantit! Freud tracta
sobre el moment exacte en què Michelangelo reproduïx el patriarca i les raons
que el duen a fer-ho. És un text molt interessant, interessantíssim, però està
inacabat...
La tasca del
lector crític que es dedica a l’escriptura amateur, com és el meu cas, ha de
ser la d’esbrinar entre els grans per a qüestionar alguna de les cosetes que
han fet, o que no han fet, com és el cas. Aleshores, benvolgut lector, a partir
d’ara haurà d’afegir estes línies al final de la lectura freudiana a mode
d’annex. Intentaré explicar el per què de l’actuació de Moisés: anem a la
faena!
Moisés baixava
endimoniat del mont Sinaí perquè el seu poble estava lloant una cabra daurada,
feta amb les joies que duien damunt. Déu el va avisar que els fills de Levi
estaven actuant de manera improcedent just el dia en què anava a entregar-los
les taules amb els manaments. Estaven corromputs i el Senyor li va dir que els
matara tots. Moisés, molt moderat, va proposar a Déu que es calmara o es
quedarien sense ramat. Déu li va fer cas i li va proposar que la meitat del
poble agarrara una arma i matara el seu parent més estimat. I així va ser
perquè el poble jueu es va quedar al 50% i a Moisés li va costar un disgust: no
va poder entrar a la Terra promesa, o siga, a Jericó (Èxode 32).
Moisés tenia en
les seues mans els Deu manaments però el poble encara no els coneixia. Els va
tirar a terra i els va trencar en un moviment posterior al que descriu
l’escultura de Michelangelo. El quint manament de la Llei de Déu és «no
mataràs». Moisés sabia els manaments perquè Déu li’ls acabava d’entregar i els
va amagar mentre els transmetia, als jueus, la decisió divina d’assassinar el
seu proïsme. En Dret, açò es diu prevaricació. Moralment, es tracta d’una acció
reprovable i punible. Si el poble haguera sabut que matar era una acció penada
per Llei, o siga, un pecat, haguera actuat de la mateixa manera?
Déu va incomplir
la seua pròpia Llei segons ens ha contat Moisés: va dir no mateu i mateu al
mateix temps. Però a Déu no se’l pot jutjar. Moisés, sabedor com era de la
legislació, la va destruir perquè el poble no en fóra conscient. El poble va
matar a recer de Déu, de Moisés i de la ignorància. Però, què va passar quan
els jueus es van assabentar de l’engany diví? No sé, no sé... Diuen les males
llengües ―de Freud, per exemple― que en un de tants avalots, li van fer la
faena al patriarca. Pecat? No sé, no sé... Possiblement un lapsus temporal.
Salvador Sendra
Perelló
3 comentaris:
Déu mana matar ell, matar en el seu nom, però prohibeix matar-se els uns als altres les seves criatures que segons es diu van ser fetes semblants a ell... Queda clar qui es Déu i per tant omnipotent i immortal en cas de ser creients, en cas d'increença simplement apuntar que el manament mosàic de no matar i el de la creació de l'home a imatge de Déu prové d'un altre profeta, i en la teologia (o mitologia) semítica, les contradiccions són més freqüents -sic!-que les coincidències
L'acció de Moisés no se sosté la mires per on la mires. Sabedor de la Llei la incompix i, per protegir-se, destruïx les taules abans que el poble les conega. El legislador no era més que un prevaricador, sense entrar a jutjar la finalitat del seu acte, que no cal. El Déu de l'Antic Testament era un Déu totpoderós i exercia com a tal: a Déu, no se'l pot jutjar. Hi ha una obra de teatre que em va marcar: Les variacions Golberg (com les de Bach). Ho explica molt bé!
Incomlix/Goldberg
Perdó
Publica un comentari a l'entrada