Diblogava l’altre dia l’estimat company Salvador
Sendra que per la planura transsilvana i escoltant Camille Saint-Säens, va
tindre un d’aquells estranys moments de plenitud. Un d’aquells preciosos
moments en que a la vida sembla no mancar-li res, no tindre tampoc una coma, un
pèl de més d’allò estrictament necessari. Un moment en el qual hom pensa que
tot és perfecte. Al capvespre, el Sol es ponia sobre la planura amb irisacions
daurades que fan pensar en aquella frase de la genial Susanne de Leonard Cohen que
diu “and the sun pours down like honey on
our Lady of the Harbour”. Apunta a més, el fet de la rara avis que al si de la historiografia francesa representa un
músic sensual i sensible com ell, un músic lliurat al malaurat romanticisme
gal. I dir malaurat és ser benigne. França, la terra de Descartes, de Blaise
Pascal, o per la banda baixa Rabelais, no accepta les volades espirituals.
Vegem-ho en els palaus del Loira o el Sena, poden ser fastuosos però mai
recarregats. La cultura francesa és aliena sinó obertament refractària al
Barroc. Mesura i contenció en les formes, vici, débauche, en les actituds
personals.
Vet ací, que gent com els escriptors Gérard de Nerval o abans Stendhal, tingueren problemes en imposar la seva obra
davant de “terroristes” de la realitat com Flaubert, Balzac o posteriorment el
major d’ells, Zola. Centrem-nos però en Stendhal. En una de les seues obres més
conegudes, Le Rouge et le Noir, el
jove protagonista, Julien Sorel, es queixa que davant la bellesa dels boscos
alpins valdesos, els seus compatriotes només hi veuen metres cúbics de fusta,
val a dir francs, profit material. Fugint de tot, i a diferència de molts dels
seus compatriotes com ara Théophile Gautier o Prosper Mérimée i la seua
coneguda Carmen, posteriorment musicada
per Georges Bizet, que cercaven l’exotisme a l’Andalusia profunda que els
recordava l’Orient, Stendhal, fugint de chinoiseries
i exotismes, va decidir anar a Itàlia.
Si haguera entrat per la
Provença a la
Ligúria , tal volta el xoc no hagués estat tan gran. Gènova és
caòtica i retirava un aire a Marsella o Barcelona, un de tants ports mig
moderns no particularment atractius, un lloc a evitar. Entrà però pels Alps, no
podent encara preveure els encants d’aquell golf de Nàpols, d’aquella Roma, que
tant atreia a britànics i alemanys. A Bolonya, una d’aquelles grans
desconegudes ciutats que la península itàlica té per donar i vendre, es va
sorprendre de la mesura –però no freda, racionalista com a França- de tot. Una
catedral per acabar semblava modest, a portada de mà humana, i va ser en
l’atenció als petits detalls que hi va veure la faç del geni italià. A Santo
Stefano, més conegut com Le Sette Chiese,
va comprendre que aquella munió d’esglesioles entortolligades conformaven en
realitat una unitat i no només en l’evident plànol físic, sinó molt més enllà,
en l’espiritual. Continuar travessant els Apenins podria haver-lo vacunat, en
copsar de camí la serena bellesa toscana. No va ser però així sinó més aviat al
contrari. No consigna detalladament si Siena o San Gimignano l’afectaren o no,
i es limità a dir que a dins de la Santa
Croce florentina, va caure fulminat, incapaç de pair tanta
bellesa.
Textualment diu:
En sortant de Santa
Croce je me sentais hors d’état de raisonner et la vie était épuisée chez moi,
je marchais avec la crainte de tomber.
Vertigen, taquicàrdia, convulsions i fins i tot al·lucinacions. Això té hui
en dia un nom mèdic, la síndrome d’Sthendal. Millor no patir-la al volant.
*Eixint de Santa Croce em sentia incapaç de raonar
i la vida semblava esgotada a dintre meu, caminava amb por de caure.
2 comentaris:
Tenia bon gust l'home! Jo també tinc molt bons records de la Santa Croce, eixint de la basílica, al capvespre, amb els colors difuminats,la vista cansada, un possible indici de catarates i la térbola llum del final d'un dia qualsevol de l'hivern. Tots els ingredients per a caure de tos!
L'autor s'ha oblidat pensar que tal volta travessar la Toscana no el va vacunar sinó que, ans al contrari, el va anar inoculant fins a la sacsejada final a Florència.
Publica un comentari a l'entrada