Fa uns dies que he acabat de llegir un llibre titulat “Por qué fracasan los
países”, Daron Acemoglu i James Robinson. Val a dir que una vegada llegit el
llibre fa pensar i molt. No m’estranya que Cesar Molinas el famós article en El
País, “Una teoría de la clase política española”. No és que el llibre siga una
"bíblia”, se li poden fer moltes crítiques –i tal vegada algun dia el
podrem estripar-, però aporta algunes claus sobre el fracàs econòmic d’alguns
països i l’èxit dels altres. Vegem-ho en paraules d’ells:
Los países fracasan cuando tienen instituciones
económicas extractivas, apoyadas por instituciones políticas extractivas que
impiden e incluso bloquean el crecimiento económico. (p. 76 epub)
Los países ricos son ricos, en gran medida, porque
consiguieron desarrollar instituciones inclusivas en algún momento durante los
últimos trescientos años. Estas instituciones han persistido a través de un
proceso de círculos viciosos. Incluso aunque al principio solamente fueran
inclusivas en un sentido limitado, y que en ocasiones fueran frágiles, generaron
dinámicas que crearían un proceso de retroalimentación positiva, aumentando
poco a poco su inclusividad. (p. 314epub)
Los países fracasan hoy en día porque sus instituciones
económicas extractivas no cran los incentivos necesarios para que la gente
ahorre, invierta e innove. Las instituciones políticas extractivas apoyan a
estas instituciones económicas para consolidar el poder de quienes se
benefician de la extracción. Las instituciones políticas extractivas, aunque
varíen en detalles bajo distintas circunstancias, siempre están en el origen de este fracaso.
(p. 321 epub)
Als efectes d’aquest post donem per bones aquestes
afirmacions, sense entrar en crítiques més a fons, i l'article de César Molinas
sobre les elits extractives a l’Estat espanyol. Ara bé, diagnosticat el
problema caldrà buscar solucions. El País Valencià, i l’Estat espanyol,
fracassen perquè tenim unes elits extractives recolzades en institucions
polítiques i econòmiques que impedeixen que el país es desenvolupe i cree
riquesa per tothom. Per tant, cal identificar els sectors beneficiats i les
institucions que provoquen això.
No pretenc fer una anàlisi exhaustiva, però vaig a
mullar-me, identificant sectors i proposant solucions. Repetisc com sempre, no
sóc economista així que agafeu-ho en pinces.
a) Propostes polítiques.
1) Separació
radical –d’origen- dels poders,
per tant, eleccions diferents del parlament i a l'executiu. El poder judicial
també ha de tenir garanties d’independència total.
2) Canvi del
sistema electoral, en la meua opinió deuen ser districtes uninominals a
dues voltes; també pot ser mixt, uninominal, una part dels diputats, i
proporcional, l’altra.
3) Alguns ho anomenen “mandat imperatiu”, però això
requeriria assemblees on es prendran les decisions abans, jo crec que seria més
aviat que els programes foren
quasi-contractes i d’obligat compliment. Haurien de detallar-se, per
exemple, no val a dir: reforma de la llei de l’avortament, s'ha d'explicitar
quin tipus de regulació vols. Als ajuntaments, elecció directa d’alcaldes, amb
papereta diferent de la dels regidors –possibilitat d’aplicar el mètode
condorcet-; i els regidors triats mitjançant llistes obertes amb possibilitat
de triar gent de totes les llistes.
4) Revocabilitat
dels càrrecs, en qualsevol moment si ho demana un percentatge de
l’electorat, per motius d’incompetència, incompliment del programa o si està
inclòs en investigació penal.
5) Responsabilitat
patrimonial dels càrrecs electes, que es pot donar també en casos de
negligència. Com en les societats mercantils, en els drets de tutela, i la
resta d’administradors de béns aliens, els qui administren patrimoni públic
deuen ser responsables amb el seu patrimoni dels danys que causen. I qui no
vulga que no ocupe cap càrrec la gent honrada i preparada amb vocació de servei
públic no tindrà problemes en assumir-los. Els que pogueren ser responsables
serien jutjats per un tribunal popular mixt, en el que una part dels membres
serien juristes.
6) Transparència
dels pagaments que es facen. Però tots els pagaments públics, des dels sous
i dietes dels representats fins als bolígrafs que es compren per l’oficina. Si
es tenen targetes per a dietes, publicitat de tots els moviments de la targeta,
etc.
7) Publicitat
a la web oficial de tots els nomenaments d’assessors
personals, dels sous que cobren, i limitació del nombre. Així mateix
s’haurà de justificar la necessitat i la competència de l’elegit. No pot ser
que un President de no sé què o alcalde tinga 200 assessors cobrant 45.000
euros anuals.
8) Qui es presente a un alt càrrec haurà de dir abans què vol cobrar. Això que un
alcalde arribe a un Ajuntament i al primer plenari s'apuge el sou un 100%
respecte a l’anterior és destrellatat. En tota la legislatura no podrà
apujar-se el sou més del que es pugen a la mitjana de tots els treballadors.
L’elector deu estar informat abans de tirar la papereta. Ningú es posa el sou a
ell mateix, veritat? Un càrrec públic tampoc, si ell diu que cobrarà i els
votants ho accepten, endavant. Regidors, diputats, etc., no podran cobrar més
del triple del SMI. Ningú podrà tenir dos sous, ni tan sols un sou del partit.
I en el càrrec entrarà la feina a comissions, no per anar a comissions ha de
cobrar més. A més, s'ha de viure a la ciutat on està la seu, res que se li
paguen viatges, hotels o despeses per habitatge.
9) Desaparició de
les Diputacions provincials i delegacions de govern, reestructurant les
administracions. Les tasques de les Diputacions unes serien assumides per les
CCAA i altres per mancomunitats. Un model semblant a l’alemany.
B.- Propostes Econòmiques.
1.- Acabar amb els
oligopolis d'energia, telecomunicacions i resta de serveis. No pot ser que
paguem més que a la resta d’Europa.
a) Un Pla
d’Energia coherent, fet per un comité d’experts el més allunyats possible
d’interessos empresarials.
b) Liberalitzar
l’energia, sobretot les renovables. Hui si hom produïx energia solar, per
exemple, la ha de vendre a la xarxa per collons. Doncs, no que la emmagatzema
–bateries- o la venga al veí si li dóna la gana i si el veí li la compra. Que
cada finca, cada casa, que un grup de propietaris, puguen produir la seua
energia i vendre els excedents directament entre particulars. Que es puguen
crear cooperatives i vendre als associats.
c) Acabar amb les
subhastes de llum, per a vendre-li-la a Goldman Sachs i que aquest li ho
venga a les empreses subministradores. Això quina burrada és? Que productors i
subministradors (solen ser els mateixos) s’ho venguen directament.
d) Consulta sobre
prospeccions de petroli. Si es diu que sí, el petroli deu ser de l’Estat,
gestionat per empresa pública –sotmesa a transparència com qualsevol
administració- i els beneficis repercutir sobre el conjunt de la població –com
fan els noruecs-.
e) Fomentar les
renovables -però no amb destrellats d’il·luminats “zapaterils”.
f) Analitzar
perquè paguem més per serveis com telecomunicacions que a països com
Alemanya, França, Holanda, etc., tenim pitjor servei i més car. Cal corregir
això.
2.- Anul·lar les exencions i beneficis fiscals de les grans empreses,
que fan que les empreses del IBEX paguen l'11% o el 14% quan haurien de pagar
el 25% (fins a l’any passat el 30%), dels beneficis, empreses com el Banc
Santander que té beneficis 5.000 i 6.000 milions d’euros. Si les empreses
canvien el seu domicili fiscal fora de l’Estat espanyol per pagar menys,
tindran que pagar més per l’activitat que facen a Espanya.
3.- Potenciar amb incentius fiscals, laborals, etc., les empreses d’economia social: cooperatives,
societats laborals, etc. Així com la cooperació entre empreses i amb
universitats, per tal d'innovar.
4.- Canviar la
Llei hipotecaria; el Codi civil pel que fa als deutes i la seua prescripció; la fallida llei concursal; establir i aplicar el procés de fallida de bancs i no rescatar-ne cap; i, introduir un
sistema similar a l'alemany perquè particulars
i famílies puguen eixir quan estiguen sobreendeutats i no puguen atendre
tots els deutes.
5.- Mesures dures
i eficients contra els abusos
bancaris. Les estafes com preferents, el vendre productes dubtosos, cobrar
comissions que són il·legals o fer-ho sense notificar... tot això, que és un
robatori, per la cara, no es pot fer amb la més absoluta impunitat.
6.- Regular bé el
sistema de contractes amb l’Estat, per acabar amb tota una sèrie d’empreses
que viuen del BOE, des d’ACS fins a les empreses de restauració del corrupte
vicepresident de la patronal madrilenya. Així es deu:
a) Acabar amb les
subcontractacions. No pot ser que ACS es quede la contracta d’un institut
al País Valencià i després tota l’obra la faça una empresa subcontractada –a la
que li fa fer factures falses i açò és un cas real- i ACS no tinga ni un obrer.
S’endú un benefici empresarial que no li correspon augmentant despesa pública.
Si s’hagués contractat a la que va fer les obres realment s’haurien estalviat
uns bons diners.
b) Acabar en el
sistema de classificacions d’empreses. Ara com ara, una empresa per fer
determinades obres públiques deu estar qualificada, el que permet que hi haja
unes poques que sempre ho fan tot –ACS, Fomento y contratas, etc.-, qualsevol
empresa que aporte l’aval exigit com garantia deu poder aspirar. Les
qualificacions són per al mamoneig.
c) Si una consultora
fa un informe sobre la viabilitat d’un projecte i després desbarra molt, deu ser responsable. Parle de casos com
l’AVE que es preveu que viatjarà milers de persones i després en van 10 al dia,
o el cas de la Ciutat de la Llum d’Alacant que les expectatives eren de crear
milers de lloc de treball i al final és fallida. Si llegiu “Confesiones de un
ganster económico” veureu com sovint eixos informes estan inflats, i ho fan a
posta.
d) Si, com en el cas de les autopistes, un projecte falsejat, amb els informes
de viabilitat, fracassa, l’Administració
té prohibit rescatar les empreses adjudicatàries. És més, si un projecte es
vol fer a iniciativa privada, ni tan
sols avalarà el projecte.
e) Els polítics,
membres de Consells, Ajuntaments, etc., que aproven un projecte destarifat que fracasse, respondran amb el seu patrimoni
personal.
7.- Revisió del sector agró-alimentari que perjudica els productors
enfront dels intermediaris i distribuïdors finals. Els productors han de poder
vendre a qui els done la gana. Les mesures de sanitat deu anar encaminades a
protegir els productors no facilitar les coses als distribuïdors, normalment
grans empreses.
8.- Alleugerar els tràmits administratius per a la creació d’empreses.
Les institucions polítiques que han permés aquest
desgavell, i ha sigut gràcies al poder absolut del qual disposen durant quatre
anys els càrrecs electes, la manca de control, l’opacitat en la gestió dels
diners públics i l’absència de responsabilitat de qualsevol tipus. Les mesures
polítiques van per eixe camí, acabar amb eixos mals.
Els sectors econòmics que aprofiten la relació amb el
poder polític i l’abús són essencialment: el financer, l’energètic, l’obra
pública... a més d'altres serveis com telecomunicacions on hi ha un greuge
respecte a Europa. Aquests sectors, que són altament extractius, impedeixen el
normal desenvolupament de l’economia, la creació i desenvolupament d’altres
indústries, especialment quan són pimes. El sector de la contractació pública
és de bojos, cal posar límits als grans i les megalomanies sense fonament,
responsabilitzant a tots els implicats és la millor manera. Finalment, el
sector agró-alimentari necessita canvis profunds que afavoreixen els productors
enfront dels distribuïdors. Mentre Mercadona augmenta beneficis, els llauradors
i ramaders les passen putes, i el consumidor mai ix beneficiat. També cal donar
una segona oportunitat a les persones, famílies que travessem per problemes
d'endeutament, no pot ser un deute una esclavitud de per vida. Per revitalitzar
l’economia, no pot ser que l’administració siga font de problemes i no de
solucions al posar en marxa un projecte.
I ara, si voleu, en podeu afegir més, o podem debatre
aquestes mesures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada