Si, com podem comprovar, l'abstracció és d'una època posterior al Segle
de les llums, i té l'inici en el període romàntic, es deu precisament a
l'imparable procés d'individualització de la societat. Mentre que, en la
Il·lustració, era una minoria formada (il·lustrada) la que treballava per crear
una societat ideal, una vegada superada esta època, en el Romanticisme, es pot
observar que eixa minoria formada (il·lustrada) ja defuig de la massa i esdevé
una icona per a ella mateix, al marge de la resta de la societat. El resultat
és, per tant, l'imparable procés d'individualització i de plasmació artística
d'eixe model propi, individual, abandonant el model consensuat socialment de
referències externes; el sentit comú tendix a perdre's en quant al concepte d'idea prèvia a la creació però seguix
inserit en el procés creatiu en quant a matèria.
Els grans relats s'acurten i eviten l'explicació retòrica dels detalls,
la figuració es difumina front a l'abstracció, la música perd la tonalitat, les
grans idees ensopeguen amb les realitats fragmentades i, fins i tot, se senten
superades pels personalismes. A més, l'home social i compromés va
convertint-se, a poc a poc, en un individu inconformista.
Un exemple especial sobre els límits de l'obra d'art el trobem al Laocoont
de Lessing. Tot i ser un autor d'una època anterior a la de referència, en la
seua obra s'observa una anàlisi interessant sobre un dels primers passos cap a
la recerca de l'ànima, de la música o de l'abstracció, conforme es vullga dir.
Basant-nos en la poesia fragmentada de Simònides, uns quants segles abans de la
nostra era, ja es podria iniciar la investigació sobre els límits de l'art
però, per aproximar l'escrit a l'actualitat, l'inicie amb l’estudi del Laocoont.
El sacerdot troià crida ―és evident― i este crit fa que l'escultura sobrepasse
el seu àmbit natural, però, què és un crit? No excedix el so l'àmbit de la
plàstica i de la figuració? A més, no es pot observar el grup escultòric sense
parar l'atenció en eixe detall, en forma de crit o de sospir, encara que, per
la tensió del cos i pel moment tan dramàtic que representa, cal decantar-se pel
crit. De tota manera, siga una cosa o una altra, el que es tracta és un so, i
les pedres, que jo sàpiga, encara no parlen.
Aplicant l'estudi de Lessing sobre el Laocoont al famós ―i mai
prou lloat― quadre de Munch, El crit, vorem que les coincidències vénen
donades per la investigació i l'esforç de l'autor. Si Munch pinta el seu millor
quadre és per la influència de Nietzsche, a qui coneixia perquè ja el va
retratar abans i de qui es parlava molt en els ambients freqüentats pel pintor.
Nietzsche ja havia tractat el tema del so escrivint sobre el fet de cridar com
l’acte humà més primari. El que fa Munch, simplement, és aplicar-ho a la
pintura. El crit té la particularitat d'excedir l’àmbit de la plàstica com,
segles abans, ho feu el Laocoont. Cridar, com he dit abans, podria
tractar-se com si fóra música perquè es tracta d'un so i, per tant, és diàleg
amb l'ànima. Per l'altra banda, podria tractar-se com a abstracció... Per
contra, el que sí que és important apuntar és l’equilibri del quadre de Munch
entre a la part figurativa i l'abstracta: la primera és evident, es pot vore i
tocar, mentre que, la segona, es percep com un so inaudible. La vessant
abstracta de Munch és sonora mentre que la figurativa és plàstica.
A l'hora en què la societat avançava i les investigacions científiques
s'endinsaven en una realitat paral·lela, la tendència de l'art era la de seguir
el mateix camí. La radioactivitat, amb l'ajuda inestimable dels rajos X, ens va
mostrar una part de la realitat que no havia existit fins aleshores. El cubisme
també ens va ensenyar les moltes parts de l'objecte en un sol plànol, però
sense abstracció, encara. El referent existia, com en les radiografies. Hom
mira i sap el que veu. La pintura excedix el límit de la forma i fa treballar
l'ull humà per captar el missatge però, tot i això, es manté en el seu ambient
natural. La música és el diàleg amb l'ànima i la figuració de Munch recerca en
este camp una nova perspectiva, tot i que la reduïsca a un sol crit.
Salvador Sendra Perelló
2 comentaris:
Els extrems es toquen, dins de l'igualament social posterior a la Il·lustració, la gent cercarà de tornar a la individualitat (i la igualtat només de boqueta), et voilà la gauche de caviar que diuen a França, la esquerra de milionaris pseudoprogressistes.
Sempre ha estat una relació difícil la de l'esquerra amb l'individu. Jo l'he intentada explicar en un article que tractava sobre Wilde, Shostakovich i Stalin, vista des del punt de vista de la creació, clar.
Publica un comentari a l'entrada