Frédéric Bastiat (1801-1850), economista francés i considerat un dels
millors divulgadors del liberalisme, va escriure un assaig titulat “Ce qu'on voit et ce qu'on ne voit pas”
-Allò que es veu i allò que no es veu-. Aquest assaig no té, a parer meu, cap
transcendència més enllà de plantejar-nos que darrere d’un fet evident hi ha
conseqüències que passen desapercebudes per a la majoria. L’assaig comença així:
En la esfera económica [val a dir, a qualsevol], un acto, una costumbre, una institución, una ley no engendran un solo
efecto, sino una serie de ellos. De estos efectos, el primero es sólo el más
inmediato; se manifiesta simultáneamente con la causa, se ve. Los otros
aparecen sucesivamente, no se ven; bastante es si los prevemos.
D’ençà que vaig llegir aquest assaig que és una cosa que
tinc present. Quan parlem d’alguna cosa que es veu, cal pensar amb què és el
que no es veu. Per això, quan sent en temes socials, econòmics, polítics, etc.,
que 2+2=4, desconfie, més si els sumands són presentats pels mass media.
Hui vull parlar del que no es veu del Capitalisme. No heu
sentit mai aquesta frase:
“Aquest
sistema capitalista, encara que no siga el millor, és el que més benestar a
portat al món en tota la història”.
Si hom mira el que veu, des d'Occident, segurament no li
queda més remei que donar la raó. És cert que a Occident hem assolit les majors
cotes de benestar de la història, no cal ser un geni per a adonar-se compte.
Però, i si mirem el que no es veu? El capitalisme ha sigut una calamitat per a
la major part de la humanitat, i pot haver sembrat un desastre planetari per a
les generacions futures.
En primer lloc, caldria matisar que el desenvolupament
capitalista ha tingut lloc mitjançant un sistema monetari on tots els diners
són deute, deute amb interés, per tant ara com ara no hi prou diners per
cancel·lar tot el deute, cal crear més diners per a pagar els interessos, però
els diners nous es creen amb nous interessos. Aquesta cosa tan absurda farà que
el sistema tard o d’hora col·lapse, el benestar desaparega, i portarà problemes
a aquells que no siguen capaços de transformar els diners que tinguen en
patrimoni real.
Fet l’anterior aclariment, entrem a analitzar si
l’afirmació és real. El capitalisme, i açò és alguna cosa que ja prompte es van
a donar els marxistes, no haguera estat possible sense l’imperialisme. El
saqueig constant d’altres territoris per britànics, francesos, holandesos,
etc., va permetre l’expansió de la primera fase capitalista. El cost en vides
humanes en el s. XIX i segle XX conseqüència de l’imperialisme europeu va ser
altíssim. Mirem si no els grans genocidis comesos pels països europeus: Els
britànics amb la Guerra de l’opi, a la Índia, a l’Àfrica i a Sud-americà (per
veure les animalades britàniques a Sud-americà cal llegir Las venas abiertas de latinoamèrica de Eduardo Galeano): els
holandesos devastaren la població de nombroses illes a l’Oceania pels cultius
d’especies; els francesos i belgues arrasaren l’Àfrica. L’esclavitud va ser
regla general. Sense aquestes conquestes, esclavització i genocidis el
capitalisme europeu no s’haguera pogut engegar. A més a més, no podem oblidar
que en aquesta època, durant l'anomenat model
capitalista manchesterià l’explotació dins dels països occidentals era
absolutament brutal. Hom pot llegir a El
Capital de Marx descripcions de situacions en fàbriques que 150 anys
després encara causen indignació.
No he llegit cap treball al respecte, però la importància
de l'imperialisme podria haver estat, també, darrere de la crisi dels anys ’70.
Els imperis europeus es retiren de tot el món a les dècades dels ’50 i ’60 del
s. XX, en un procés anomenat descolonització i a principis de la dècada del ’70
es produeix l’anomenada crisi del petroli. Al mateix temps, mentre que es
produeix la descolonització, apareix un nou imperi, el nord-americà. Però
aquest imperi ja no respon a la colonització clàssica dels imperis europeus.
Sota noves formes -amb governs titelles, protegint les multinacionals, per
mitjà d’organismes internacionals que tenen com objectiu “ajudar”, utilitzant
l’exèrcit i els serveis secrets com ariet- el nou imperi no serà més beneficiós
que els anteriors.
Els genocidis a Amèrica-llatina durant els ‘60, ‘70 i ’80
dels s. XX -executats per dictadures posades, emparades o protegides pels
EEUU- el manteniment de la situació esclavitud, etc., ha sigut tot en benefici
de les empreses occidentals aliades amb les elits locals. El FMI i BM han sigut
màquines de portar països a la fallida i que hagueren de vendre els seus
recursos naturals i les seues riqueses a multinacionals occidentals –vid. Confesiones de un gángster económico.
Àfrica ha sigut dessagnada en guerres civils des de la descolonització, no per
qüestions internes sinó per les seues riqueses naturals, on governs i
corporacions Occidentals prenien part per algun dels bàndols intentant
controlar les mines d'or, diamants, coltan, petroli, etc., o cultius de cacau,
de cotó, de café o el que fos. Les guerres pel control del petroli a Orient
mitja o han sigut/són directament fetes per Occident o han estat/estan sent
controlades per Occident.
En l'última fase del capitalisme i de la globalització,
assistim a la tornada del capitalisme machesterià a la gran part del món.
Treballadors en situació d’esclavitud, xiquets treballant en fabriques,
jornades de 16 hores diàries, salaris que no arriben a ser dignes, treballadors
sense drets socials (malaltia, jubilació, malalties i accidents laborals...), a
més de ser obligats a treballar en situacions insalubres, etc.
Tot el sistema capitalista està creat i es manté damunt
de piles i piles de morts, fet amb el sofriment d’esclaus i quasiesclaus. Pel
nostre benestar, molts éssers humans al llarg de la història han pagat -i molts
l’estan ho estan pagant- un alt preu en sofriment i vides. L’afirmació “Aquest sistema capitalista, encara que no
siga el millor, és el que més benestar ha portat al món en tota la història”
no sols no és certa, ha portat benestar una part del món, Occident, i a
determinades elits de fora d’Occident. Per a la majoria del món ha sigut mort,
esclavitud i sofriment.
Allò que amaga eixa expressió són dues coses ben clares:
-la gran mentida dels diners ficticis; - però sobretot, el sofriment en forma
de morts, esclavitud i explotació que ha hagut de produir-se pel benestar d’uns
pocs. No debades algú, també, va dir que el capitalisme havia assassinat més
que el comunisme i el feixisme/nazisme junts.
Òskar "Rabosa".
Òskar "Rabosa".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada