No és bo per a
la salut, escriure poesia. Sembla que deixar l’ànima en un estat tan vulnerable
la pot dur a constipar-se o, pitjor encara, a ser una diana fàcil per a les
intencions veïnes; conegudes i desconegudes. La prosa ordena la ment i els
pensaments sorgixen de manera racional, per estúpids que siguen, mentre que la
poesia, per la seua tradició oral i lírica, abraça un àmbit molt més ample que
inclou des de l’amor fins a la disbauxa. Des del meu humil punt de vista,
l’única prosa que s’apropa al vers és la prosa de Joyce. Eixe estil difícil i
desordenat és la simple veu de l’interior sense passar pels filtres
racionalistes de Gutenberg. Em valdria, també, Cortázar si m’agradara el jazz,
però ara ja no m’agrada.
Joyce va ser un
home valent que va obrir les portes al futur amb una decisió i una empenta
envejables. Ell tampoc va escriure poesia, si ho analitzem des de la nostra
rigorosa concepció, però, sabeu d’algú/na que s’haja destapat més amb una eina
tan limitada? Jo, vertaderament, no conec ningú més. La transmissió de les
idees, del pensament ordenat, de la racionalitat i d’altres estupideses
semblants requerixen de la prosa. La valentia, els sentiments, el rerefons
humà, la bellesa i la resta de possibilitats que ennoblixen les persones
requerixen de la poesia. Ara, amb açò, només cal ressituar Joyce.
Un problema es
troba en la protecció perquè, en un món on ens hem d’amagar darrere falses
identitats, perfils i tot mena de barreres ocioses per aparençar una vida que
no es viu ni en somnis, fa que els sentiments s’hagen d’inserir al capdavall
d’una cuirassa envoltada de tota mena de detalls i adornaments. D’altra banda,
cada dia se’ns fa més difícil assolir una personalitat pròpia, diferenciada i
adquirida de manera natural que no s’ensorre al segon perquè: tot està massa
intercomunicat i globalitzat per a generar individus interessants de ser
escoltats, llegits o observats.
La poesia
publicada sembla que s’està esgotant (primer) sota el mantell de la poesia
tradicional i ociosa ―qui ens ho anava a dir― d’amor, per exemple, o, el que és
pitjor encara (segon), sota el paraigua de la poesia social i racional, molt
més perillosa encara. Però (tercer), també, en el simbolisme, ja superat, de
dècades enrere. Jo pregunte: com pot ser racional la poesia? Com pot ser
racional l’ànima? Algú m’ho pot explicar? Ieh! Que no estem parlant de
novel·les ni d’assajos. La poesia vertadera se sent atacada per la
col·lectivitat i, des de les elits, pel virus cosmopolita que comporta la
globalització. D’eixa manera, quina persona ens pot resultar vertaderament
atractiva? O, millor dit, quina personalitat? Qui pot escriure sense ferir la
nostra sensibilitat?
No escriuré mai
poesia perquè no m’atrevisc a mostrar-me diferent ni humà. Tampoc ho faré
perquè no concep un públic lector de l’obra més íntima. Les diferències, cada
dia es penalitzen més i s’intenten eliminar a partir de la falsa llibertat que
se’ns ven des del col·lectiu. I açò passa en un món suposadament liberal... Té
collons la cosa! No escriuré poesia o, almenys, no la publicaré mai, perquè
recorde Katmandú i els gossos adornats amb garlandes, corrent pels carrers, en
manades, el dia de cap d’any: no tindria sentit.
Salvador Sendra
Perelló
2 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada