Acabe de llegir un excel·lent article d’Òskar Rabosa en el qual analitza la “curiosa” amistat de
Tsipras, el president grec, amb Vladímir Putin, que no necessita presentació.
Es podria dir que a nivell global s’està produïnt un fenòmen de multipolaritat
desconcertant com a mínim per a tots aquells –i ha donat peu per a un parell o
tres de generacions- que van créixer en un món bipolar i sempre a punt de
saltar pels aires, russo-nordamericà.
La així anomenada
Guerra Freda entre els Estats Units i Rússia, es pot dir que dura des
d’aproximadament la fi de la Segona Guerra Mundial, fins als 90’s, amb
l’implosió del gegant soviètic. Fins a aquell moment i amb poques excepcions,
tots aliniats amb un o altre contendient. Vet ací però que la caiguda del Mur
de Berlín o del bloc comunista en general permet que amb el temps comencen a
eixir nous actors globals. Un canvi subtil, en principi ningú preveïa pèrdua
d’influència de potències mitjanes com ara la Gran Bretanya, França o Itàlia,
vencedores al més amunt mencionat conflicte, tanmateix... ¿algú veu més futur
ara mateix a França, Itàlia o el Regne Unit que a Xina o l’Índia? Hem citat
només dos exemples que podrien ser més, com ara Indonèsia, Sud-àfrica, Brasil,
Xile o altres ja consolidats com la Corea del Sud, tots poderosos a escala
regional i fins i tot mundial en alguns casos. Voilà un nouveau tableau... un
nou escenari amb nous actors... El problema és que el quadre queda incomplet,
car és estrictament econòmic i no cultural i una gran part del món, el musulmà,
hi queda exclòs.
Sol passar, es barallen
dos i guanya el tercer, o la tercera via (i sense voler citar a Blair, un
farsant que mereix un capítol propi) conciliadora entre els dos extrems. El món
occidental es sent atacat pel món musulmà que no oriental, que no cal
confondre. Al mateix temps, el món musulmà i gran part d’altres també, es sent
atacat pel món occidental, no a la manera imperialista de farà a penes un segle
sinó de manera indirecta –soft power- per la publicitat o el mode de vida
generalitzat occidental. Alguns països musulmans, com ara les petromonarquies del
Golf, han reaccionat tancant-se en banda a qualsevol intervenció estrangera,
mentre que altres, com ara Turquia, han excel·lit amb un model propi.
Per als àrabs, els
turcs són poc més que un afer vergonyós. Els consideren uns incults, un rudes
guerrers de les estepes asiàtiques, un poble de bàrbars incapaç de reconéixer
el refinament de per exemple les societats llevantines o al-Andalus. Ara bé,
els rudes guerrers que els van arravatar el poder... Des de l’inici de la
Revelació Corànica, el Califa, l’equivalent al Papa per als occidentals, era un
àrab perquè este era el poble triat pel profeta Muhammad per a la transmissió
del seu missatge diví, i entre els àrabs, aquells (anomenats xarifís) que
pugueren demostrar una filiació directa o algun tipus de vincle/nissaga amb dit
personatge.
Tot i així, els turcs
es fan amb el poder i als àrabs durant vora un milenni que es diu prompte, no
li els queda altra que callar i covar odi. Quan un anglès com Lawrence d’Aràbia
els va proposar trair a germans de fe com els turcs amb ajuda anglesa, no s’ho
van pensar un instant i contra ells que hi van lluitar. Acabada la 1ª Guerra
Mundial i com a reacció a la deslleialtat àrab i cercant de salvar allò que
encara pogués ser salvat de l’anterior i extens domini turc, Mustafà Kemal
Atatürk o “pare dels turcs”, decideix passar-se a l’alfabet llatí i
–sacrilegi!- abolir el califat com a institució. En el seu moment, allò va ser
una bomba per a gran part de la pròpia població turca apegada als aspectes
culturals islàmics, però Atatürk no es va fer enrere i generacions senceres de
turcs han crescut durant l’últim segle sota el signe de la laïcització. I dit
això, anem a contradir-nos, laïcització sí, però forçada i superficial, només
les institucions de l’estat com ara l’exèrcit i la magistratura. El poble va
seguir ben aferrat a la tradicio islàmica. Era per tant qüestió de temps que hi
sorgira un govern islamista, i amb Recent Tayyip Erdogan, ahí el tenen.
Malgrat allò dit, seria
un error fer un paral·lelisme entre islamista i radical. L’AKP, el partit
d’Erdogan no té res a veure amb els talibans, salafistes o altres grups
islamistes radicals. És més aviat una versió musulmana de la Democrazia
Cristiana italiana dels anys cinquanta o els tecnòcrates de l’Opus Dei als
últims governs franquistes. Turquia no compta amb els hidrocarburs dels pobles
àrabs o el persa i no li ha quedat altra que cercar una via de desenvolupament
pròpia, no volent simplement esdevenir una tènue i patètica còpia occidental. A
Turquia ara mateix hi conviuen dues cares, la pro-occidental de caire laïcista
(com el propi Occident) i la musulmana de caire integrador. Totes dues Turquies
es donen la mà al si d’un país i govern autoritari, car la tradició de força és
encara massa gran per qualsevol dels dos bàndols.
Acabe de tornar
recentment de Turquia, un país dividit entre Europa i Àsia, entre modernitat i
tradició. Mal que bé i a la seua manera, les coses funcionen i el país
s’expandeix amb ritme propi. Veurem com acaba tot, revisió d’un actor
inesperat, Turquia, quan el món no era més que Rússia i els Estats Units
d’Amèrica.
Lluís
Alemany Giner
Brasov a 8 d’abril del
2015.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada