dimarts, 15 de setembre del 2020

COM FUNCIONA L’ECONOMIA?

Una interessant pregunta que requerix d’una reflexió profunda. Ara ja no està de moda perquè la gent ja no hi parla, però continua present en les nostres vides i les nostres butxaques. Primera afirmació: perquè hi haja una economia potent, cal que els diners circulen. No hi ha ni més diners, ni menys... però si no belluguen, estem enfonsats en la misèria. Com s’explica això? Perquè, si jo m’havia de gastar 60.000 euros, per exemple, en unes vacances d’estiu i no me’ls he gastats, els tinc encara, no? Segona afirmació: no importa que jo tinga els diners; l’economia va malament! Però, si me’ls gaste, va bé.

M’he de comprar un cotxe de 200.000 euros però, com que no estic segur de l’eficiència energètica, no el compre. Tinc els diners al banc i, per tant, no he tingut una despesa innecessària, que sempre s’ha considerat una mala inversió, com la de les vacances, però estic fotent l’economia! Que jo tinga els diners importa poc, per a l’economia; allò que volen és que em gaste els que tinc i els que no tinc perquè tot rode com cal.

Si perquè l’economia funcione millor—tercera afirmació— ens hem de gastar els diners que no tenim, i esta pràctica s’estén a cada individu, em fa pensar en la bola de neu que creix fins que provoca un allau que no es pot aturar perquè els diners que es deuen ja són massa per poder-se pagar, per bé que el bon funcionament de l’economia reclame mes crèdit. Aleshores –quarta afirmació—, hem viscut per damunt de les nostres possibilitats i el banc s’ho queda tot i perd efectiu, mentre que nosaltres perdem el capital que hem invertit. Finalment –cinquena afirmació—, l’estat li entrega diners –li’ls regala— perquè ha fet un considerable esforç per al bé de la ciutadania, ja que no és el moment de subhastar els productes perquè no hi ha liquidesa, entre altres coses, perquè se l’han quedada tota els bancs.

Lliçons de la crisi de 2008. Ara repartixen diners perquè la gent respire i els bancs no s’ho foten tot. Amb el temps, contrastarem els dos models i en traurem conclusions.


Salvador Sendra (economista)