dijous, 3 de setembre del 2020

La ética de la caza y el cazador responsable - Trofeo caza

«Quan escriurà vosté una ètica?» Amb esta pregunta tan senzilla com innocent, un alumne de Heidegger rematà el seu professor. Heidegger no pot escriure una ètica perquè la seua posició en la vida hi ha estat del tot contrària i, a més, eixe suposat llibre mai escrit s’hauria convertit en un rendiment de comptes inassumible per a l’autor. La resposta del mestre va ser la de centrar-se en el ser perquè de la seua essència sorgira dita ètica. Encara esperem...

«Quan escriurà vosté una ètica?» Jo afegiria, «i un tractat sobre estètica o sobre metafísica?» Heidegger recull totes les branques de la filosofia en una sola: l’ontologia. Almenys és això el que he observat des de les lectures realitzades. L’estètica l’aborda en els seus tractats i les conferències sobre poesia. Desconec si s’endinsa en altres àmbits ni en autors diferents dels d’Art i poesia, o dels clàssics i de Hölderlin. La seua obra tracta d’esbrinar el ser, com vaig apuntar en un escrit anterior, i a l’essència del ser hi lliga la metafísica, l’ontologia i l’ètica, tot i que no aporte res sobre la darrera branca.

Quina aportació a l’ètica pot realitzar una persona que va pertànyer al partit del dimoni i que mai no se’n va desdir? No va poder ser jutjat per col·laboracionisme perquè encara no se sabien les coses que se saben ara (materials d’Hugo Ott i Víctor Farias). De tota manera, crec que les persones han de separar les seues accions puntuals de l’obra, més transversal, i que no s’ha de fer com fa Onfray que ja dona més importància a la biografia que a la filosofia, si atenem als textos segons, que revisen els primers sobre Freud o Sade. Ambdós, primer eren bons i, després, dolents, quan va comparar obra i biografia –molt qüestionada— de manera sincrònica.

El filòsof no ha de ser un monjo, ni un asceta, si no vol. La seua filosofia no té per què anar de la mà de la seua manera de viure. Però, i l’ètica? Si apliquem que abans de disposar d’una ètica hem de saber l’essència del ser i el seu desenvolupament, i si el procés es troba en constant revisió, l’ètica també ho pot estar, si n’hi ha. Aquells i aquelles que reclamen el valor de Heidegger, escriurien una ètica?


Salvador Sendra