divendres, 5 de febrer del 2021

CULTURA CONTRA WAGNER

Que com m’ha afectat la pandèmia? Molt i malament! M’ha afectat molt perquè la meua vida s’ha ensorrat en dos de les principals activitats que realitze: ja no viatge ni vaig a l’òpera. Només faltava que tancaren els restaurants per acabar-me de deprimir. Des que començà tota la història, he perdut les entrades de dos de les òperes que fa temps que vull escoltar: Tristany i Isolda i Lohengrin. Ara m’acaben d’avisar de la darrera cancel·lació, i esta volta ha estat a València.


Això que la cultura és segura, ho podeu contar a algun altre; amb mi no cal que us esforceu. Em fa la impressió que totes les activitats que es realitzen sota el paraigua cultural han de tindre el mateix format o, si més no, la mateixa durada. Per què es pot representar una òpera italiana i no una de wagneriana? Fàcil: la primera dura menys de dos hores. Amb les pel·lícules –i ens hem de fer la idea que també són cultura—, sembla que passa alguna cosa semblant perquè no crec que n’hi haja massa films per a masses que sobrepassen el parell d’horetes.


Hi ha una cosa que són els entreactes, i es poden fer servir per ventilar les sales i per fer allò que es crega convenient. No crec que ningú es queixe si s’allarguen mitja horeta, ja que normalment es fan de vint minuts; però no! Tot apunta que només és segura una part de la cultura de masses i ja no ho és l’òpera: només el gènere més líric del bel canto, perquè l’altre –el drama wagnerià— ens podria encoratjar i transformar-nos en herois que qüestionen el seu destí i que s’hi oposen. Recordeu que la música amansix les feres; però només alguna...


Passarà molt de temps fins que les reposen en les programacions, estes òperes, com va passar fa una quinzena d’anys amb els concerts de Schönberg o amb els de Messiaen, abans habituals i hui tan estranys. Les oportunitats s’esfumen en la mesura en què ho fa la mínima intenció de comprendre les coses que passen i la manera en què es diu blanc i es fa negre perquè, ¿algú em pot explicar per què una òpera de més de quatre hores és perillosa i no ho és una altra d’hora i mitja o dos quan els seients estan assignats i els entreactes es poden fer servir per ventilar i netejar, si cal? Ara, només han de tancar les llibreries i que només puguem comprar best-sellers o novel·letes del premi Planeta als centres comercials.



Salvador Sendra