El concepte
d’elegància, així com el de bon gust, es troba molt lligat a la decadència i a
eixa visió del passat que roman en l’imaginari col·lectiu dels individus. Per
arriscada que siga una nova proposta, perquè siga inclosa en eixa xicoteta elit
on s’ubica l’elegància, ha de tindre un lligam amb el passat que no és altra
cosa que eixa imatge de les coses que coneixem, i que ens volta pel cap, potser
idealitzada, però que ahí està.
Hui, mentre
escoltava la V simfonia de Mahler, he reflexionat sobre este aspecte i sobre el
per què del meu amor per l’obra d’este compositor. Trencador, això sí;
renovador, també; però un clàssic. La impressió, quan l’escoltes, és que ha
sabut assimilar les millors herències, sintetitzar-les i, després d’este resum
auditiu, obrir les portes a allò que vindrà. Pense que és un tio elegant! Té eixe toc que l’allunya
del comú dels mortals...
Llegint Bioy
Casares, fa molts anys ―moltíssims―, em va cridar l’atenció una reflexió que
feia sobre el tema: deia que l’elegància es trobava lligada al temps. Però ell
ho feia descrivint la roba, on assegurava que, per adquirir eixe punt
d’especial, els vestits havien de tindre algunes posades ja. La roba nova s’ha
d’adaptar a la persona perquè assolisca eixe punt de valor i de personalitat.
Jo, per suposat, n’estic d’acord.
Però, fins ara,
si vos adoneu, només m’he centrat en els accessoris que poden aconseguir que
algú, o d’alguna cosa, arribe a tindre eixe punt de valor. I me n’he anat d’una
punta a l’altra: des de l’art més sublim fins a la vestimenta de cada dia. Per
enmig, podríem trobar mil exemples més! Mahler era una persona elegant i feia
coses elegants; no podria ser d’altra manera. Casares, també; només cal
llegir-lo per adonar-se’n. La decadència dels dos està palesa en la seua obra i
en la seua vida.
Tractar el tema
de la decadència, m’agrada i, de fet, l’he tractat en nombrosos articles ja; i
ho tornaré a fer. París és decadent, Itàlia sencera, també. De Viena, Praga o
Venècia, no cal ni parlar-ne. I jo, i qualsevol lector normal, firmaria ara
mateix per acabar els seus dies en qualsevol d’eixos llocs que esteu pensant
ara mateix. L’art plàstic és decadent; la música, també. Nosaltres som
decadents perquè llegim este BLOG que ens parla de coses decadents com la
literatura, la música, l’economia o la llengua.
No estic dient
que teniu bon gust... Això ho heu pensat vosaltres mateix. Però sí que
m’atrevisc a aventurar que posseïu eixe xic d’elegància que es troba a
l’interior de la vestimenta, de l’habitatge, del cotxe o de la taula. Totes
estes coses, en realitat, vestixen la nostra elegància intrínseca que, en el fons,
provoca la necessitat d’envoltar-nos de coses que ens fan més còmoda la vida
perquè ens ajuden a entendre-la millor i a identificar-nos-hi. Però, com bé
sabeu, aixa elegància costa de mantindre, com tot això que afecta
l’intel·lecte; ni més ni menys.
Com podreu haver
comprovat, la gran quantitat de punts i comes que he fet servir són un clar
símptoma de decadència perquè ja no estan de moda i no els utilitza ningú.
Salvador Sendra
Perelló
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada