Hi ha un llibre
d’Oscar Wilde, un assaig, que és, si més no, significatiu del pensament de l’escriptor
sobre la realitat; es tracta de La
decadència de la mentida, un text breu i entenedor, fàcil de llegir i molt
nietzschià, tot i que el mateix Wilde deia no haver llegit mai el
filòleg-filòsof alemany. Les conclusions són molt semblants i es poden resumir
en l’angoixa que roman quan s’entreveu que la poesia i la literatura deriven
cap a la raó.
Fullejant
Leibniz he vist un filòsof amb molts prejudicis quan es tracta de reflexionar
sobre el concepte de veritat, i he
escrit concepte, quedeu-vos amb el
detall, perquè tractar el tema del concepte significa que nosaltres tenim una
imatge mental, ideal, de què significa allò que expressem amb paraules, com la
veritat, en este cas. Fins i tot ens transformem en xicotets déus quan ens
aventurem a jutjar allò que és veritat i el que és mentida; sovint de manera
taxativa.
Jutgem
mitjançant uns criteris que admetem com a purs i individuals, en uns casos, i
com a apresos mitjançant l’esforç i l’estudi, en altres. Leibniz, per exemple,
admetria esta segona opció com a correcta, mentre que, la primera, ho seria en
el cas d’estar vinculats a la religió. Ell no separa la veritat de la moral, en
un cas, i de l’estudi, en altres. Estos dos plantejaments s’unixen en el temps
de l’autor, i més encara si analitzem el sistema d’aprenentatge de l’època, on,
al final de l’educació, hi havia la teologia.
Nietzsche, molt
posterior, entén allò que he exposat abans, si ens adrecem a la literatura, o
el cas diametralment contrari, si ens referim als principis de Leibniz. Per a
Nietzsche, la vertadera veritat és la que no passa pels filtres de la raó;
diguem-ne, la natural i humana, sense més. La representació del concepte, a més,
deixa de ser un referent universal per esdevindre una altra mentida creada per
la racionalització. Per a ell, la metàfora és la vertadera expressió de la
veritat, com segurament ho serà per a Wilde, també.
Nosaltres,
moltes voltes ens trenquem el cap en la recerca de la veritat quan, com podem
comprovar, eixe nom no deixa de ser un referent lingüístic d’un concepte
erroni, si més no. I, per demostrar-ho, vull que vos imagineu una persona
movent la mà dreta des del front fins al melic i, després, des del muscle
esquerre fins al dret. Nosaltres veiem una creu on, realment, hi ha un moviment
de mà que difícilment s’hi assembla. La raó, per tant, és, indubtablement, de
Nietzsche, quan diu que el filtre jueu-cristià que fem servir de manera
inconscient ens coarta per tindre una vertadera idea l’allò que és veritat ―un
simple moviment de mà―, i ho exposa en un breu llibre titulat La veritat i la mentida en sentit extramoral.
Ara, abans de jutjar o jutjar-nos, recordeu els filtres.
Salvador Sendra
Perelló
2 comentaris:
Justament jo trobo a faltar aquests xicotets déus que empren el mot mentida/veritat de forma categòrica i taxativa front a tant diletant del sistema... per sort hi ha... com ara Varoufakis...
En el cas que hi hagen diferents veritats, el convenciment per defensar la de cadascú és fonamental perquè, si n'hi ha de diferents, vol dir que no és una sola. Sala i Martín defensava Varoufakis amb un argument tan simple com que deia que ell era economista, mentre que la resta de gent amb què s'hi reunia, era advocada o d'altres formacions. Qui estava més aprop de la veritat, com és evident, era qui coneixia la matèria. Les seues formes, per tant, estarien admeses.
Publica un comentari a l'entrada