Una vegada escoltava a un jesuïta, no recorde el nom, era una tertúlia, ara
no recorde tampoc si de radio o televisió, en el que parlaven d'educació. La
qüestió és que l'home es feia creus d'aquest sistema educatiu, el sistema
prussià que impera a les nostres escoles públiques i privades, que capa els
xiquets perquè com més adults es feien, menys preguntaven. Deia l'home, jesuïta
ell, que la curiositat innata del esser humà era avortada des de ben prompte.
No deixa de ser curiós que un membre de l'Església portadora de l'única fe
vertadera (com totes les religions) fera aquesta afirmació. Poc després
d'escoltar aquesta notícia vaig llegir la notícia que els jesuïtes assajaven
nous models educatius, sense llibres, sense exàmens ni classes magistrals.
Tot açò ho he recordat perquè llegint a Hume, el filòsof escocés diu que
moltes de les creences vénen de l'educació i que moltes són irracionals. Si bé
és cert que Hume com bon escèptic considera creences algunes coses que
nosaltres ja donem per certes. Hom pot objectar que no estem al s. XVIII i que
hui en dia les creences a les quals es refereix Hume ja estan superades per la
ciència. Però això és realment cert? Hem superat les creences per veritats
científiques? Òbviament, no. I per això impera un sistema d'educació de caràcter
prussià. Juan Ramón Rallo, el mediàtic economista liberal, pel que fa a
l'educació prussiana diu:
“...cuyo
objetivo declarado era la creación de cinco grupos sociales: a) soldados
obedientes para el ejército, b) trabajadores obedientes para las minas, c)
buenos súbditos para el Gobierno, d) empleados serviles para la industria y e)
ciudadanos que pensaran de la misma manera en la mayoría de las materias.”
No tinc cap dubte que amb alguns matisos eixos objectius
continuen vigents. Malgrat que se'ns diga constantment que els objectius són
formar en un munt de valors i que aprenguen no-sé-quantes-habilitats, el que
interessa és que hi haja bons treballadors, eficients, que no pensen massa,
preparats per a les empreses, i bons súbdits de l'Estat. Diuen que les actuals
generacions són les més ben preparades. Però, ben preparades per a què? Per a
servir de mà d'obra barata siga ací o a l'estranger? Gent individualista,
consumidora, que vaja a votar quan li diguen perquè és un dret democràtic...
Gent que no qüestione el sistema, que no es faça preguntes. Gent que siga
incapaç de relacionar els temes perqué hi ha una manca general de cultura integral.
Gent que siguen superespecialistes, tan superespecialistes que siguen
pràcticament analfabets funcionals.
Sí, això es pretén en l'educació. No cal que la gent
pense, no cal que la gent tinga estímuls. Cal educar-los en la fe. Una fe
laica. La fe en l'auctoritas del mestre o del professor. Per això el sistema
educatiu està ple d'exàmens. On et fan preguntes que has de contestar, sense
marge a dubtar del que t'han dit que has d'aprendre, el que t'ha dit el mestre o el professor que ha dit Newton,
Adam Smith, Darwin... El que t'ha dit el mestre o el professor que diu el
llibre de respostes del mestre o del professor. A l'educació obligatòria no hi
ha qüestionaments, ningú explica que la Història és perfectament possible que
no siga com diu el llibre d'història del professor. Certament, la Història no
és la que s'explica als llibres d'història, que normalment tenen com a objectiu
inculcar un esperit nacional, un orgull a la pàtria... Ningú diu que hi ha
altres formes de contar la Història que no són la del llibre de respostes del
professor.
S'educa perquè la gent tinga fe en una sèrie de conceptes
que mai abandonaran al súbdit. Encara que acabe una o tres carreres. Encara que
siga un doctor. Perquè sí, sabrà molt d'un tema, o de dos, però no tindrà eines
per qüestionar res, per fer-se preguntes, per buscar respostes a
contra-corrent. Fora de la seua especialitat, pensarà el que pensen tots. Això
si acaba amb estudis superiors, si no la seua formació la completarà la TV.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada