“Educació i
revolta social”, de ser el títol d’una sèrie, esta seria de ciència ficció.
L’educació està vinculada a mantindre l’ordre i a generar una mena de massa
inofensiva. Si seguim amb Zizek, que el vaig fer valer en altre article,
dubtaríem fins i tot de la democràcia, ja que la llei i l’estat es troben
vinculats, de manera directa, amb el poder. El repartiment de mediocritat, per
tant, és l’única cosa que es pot defensar amb un ordre semblant al que tenim. I
això, fora de l’escola.
Les aules sempre
han tingut jerarquia i disciplina, així com la família. La recorreguda
expressió de «matar el pare» perd tota l’actualitat quan el pare passa a ser un
element vulnerable i sense autoritat. El fill destinat a prendre el relleu per,
així, capgirar els guanys realitzats pel seu progenitor i projectar-se de cara
al futur, ja no té a qui substituir perquè no hi ha hagut autoritat, per tant,
no hi ha hagut pare. La mateixa cosa es podria aplicar a l’escola, on el
deixeble ja no es troba sotmés a la disciplina del mestre. De quina manera ha
de buscar el motiu per a la revolta? Com a de «matar el pare» si esta figura s’associa
amb l’autoritat?
La revolta, per
tant, queda de banda per als individus criats en el sistema actual; mal criats.
No obstant això, la revolta s’hi troba present en altres indrets, com hem
observat darrerament pel nord d’Àfrica, per exemple. Però, si ara fem servir
Hegel, el mal de la democràcia recau en una dialèctica inexistent entre l’amo i
l’esclau, per una simple raó: perquè l’esclau no se sent captiu. L’esclau se
sent lliure pels llocs on habitem. L’amo se sap amo, però col·lega de l’altre,
mentre que l’esclau ja creu que té massa a perdre pel simple fet de plantejar
la lluita, i tot encaixa.
Realment, Hegel
mai hauria acceptat la frase que he fet servir de «matar el pare» perquè creia
que on s’hi veu reflectit en el rival i, d’eliminar-lo, s’elimina també el
reflex, o siga, la percepció que es té d’un mateix. L’ordre pot canviar però
sense baixes, perquè les mateixes baixes farien impossible el canvi. El jo, per
tant, és un simple reflex d’un en l’altre i la nostra societat ens fa creure
que tots som iguals, cosa que ens anestesia, ens enganya i, a l’hora, ens
impossibilita per a la revolta que ho puga capgirar. La societat funciona i els
docents premiats seran els millors garants de l’ordre. L’educació contribuïx en
una gran mesura a mantindre l’estatus d’esclau de la massa, inclosos els
mateixos guardians.
Respecte a la
lectura de Hegel, allò que ja no recordava era el vincle amb el desig que hi ha
al darrere de les obres i les accions humanes. Però, fins i tot amb açò hem
d’ensopegar perquè la mateixa massa social té els mateixos desitjos, per
estúpids que semblen. Aleshores, amb el desig massificat i amb l’autoritat fent
de col·lega, de qui ens hem de molestar? Front a qui ens hem de revoltar? I, a
més, ja hem perdut fins i tot l’hàbit!
Salvador Sendra
Perelló
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada