divendres, 28 de juliol del 2023

Si no sabeu votar, quedeu-vos a casa!

¿Qué significa ser politólogo?

Ja sé que ara, amb l’aigua passada, hi haurà qui pensarà que la meua previsió de les eleccions en què atorgava tres diputats a la coalició PSOE-SUMAR estava del tot allunyada de la realitat. Doncs, no: la meua realitat percebia això; les persones a qui vaig escoltar a la filera de Correos no em permetien apuntar cap altre resultat. Una volta passat el tràmit, dec dir que he errat però, a favor meu, puc aportar que no hi vaig apuntar les forquilles –ni per dalt ni per baix— que m’hagueren pogut aproximar més al resultat final.

Tot va ser fruit de la casualitat, i va començar un matí en què vaig buscar Iván Redondo per saber-ne una mica. Resulta que em va aparéixer una entrevista recent en què, cap al final, li preguntaven sobre el possible resultat de les eleccions estatals. I va dir això que em va encoratjar a fer el pronòstic. Exactament, hi deia que, al resultat que aportaven les enquestes, se li havia de sumar catorze diputats, al PP. Bé, no estic segur si va dir tretze, catorze o quinze, però he dit catorze, com a bon estadista, perquè està enmig...

Ell és humanista, com jo, i els dos tenim una flor al cul –vaig pensar. Ell es dedica a les prediccions, però jo no ho he intentat mai per covard. Les prediccions d’Iván col·locaven el PP al llindar de la majoria absoluta, si no la sobrepassava, cosa que jo vaig poder comprovar en el propi treball de camp de la filera de Correos. Si retocava una mica a l’alça les opcions del PSOE-SUMAR, creia que podia millorar Redondo: és per això que vaig calcular que tres diputats en serien prou. Ara resulta que Iván es va enganyar quasi en el mateix percentatge que jo. Que un assessor de distints governs autonòmics i estatals haja errat on jo he errat és una bona notícia per a mi!

Altra cosa és que s’haja enganyat la gent que ha votat, que crec que és la millor explicació que hi trobe a la falta de coincidència entre la predicció i el resultat: si no se sap votar, la millor opció que hi ha és quedar-se a casa per a no posar en compromisos els professionals de l’estadística.

Cap al catorze d’agost, terratrèmol –o el tretze o el quinze. Hui em fa picor el dit gros del peu esquerre.

 

Salvador Sendra