dissabte, 28 de març del 2020

TEMPUS FUGIT


Estic llegint Schopenhauer. Ja sé que no ho hauria de fer, però... El mon com a voluntat i representació no l’he llegit mai sencer; he llegit les parts que m’han interessat, però no mai tot de tiradeta. També he llegit els seus Fragments per a la història de la filosofia, ja fa temps. Ara m’he posat, aprofitant que ningú no em molesta: ni jo mateix!

Tinc un rellotge rus que és una meravella. Me’l pose per anar a la faena, però ara treballe des de casa i no em cal. És d’eixos que funcionen amb el moviment del braç i que quan el deixes inactiu, un dia o dos, s’atura. M’agrada pensar que, el cap de setmana, el temps es dilata d’una manera tan extraordinària que el rellotge vital s’atura, mentre que, entre setmana, és quan vertaderament envellixes.

Ara, però, el rellotge fa més d’una setmana que roman aturat, però el temps vital s’accelera d’una manera molt poques voltes percebuda. Els dies esdevenen llargs però, en arribar la nit, sembla que no has fet res –en realitat no has fet res—, i et gites amb eixa sensació, amb la del temps perdut però transcorregut, tot i que el rellotge s’haja aturat.

Si Schopenhauer es considera seguidor de Kant, almenys quan tracta les realitats apriorístiques de l’espai i el temps, cal dir que ell encara no és conscient de llur elasticitat, ja que és anterior a Einstein, i a Ernst Mach, si pensem que El mon com a voluntat i representació va ser una obra de joventut de Schopenhauer. I és per esta raó que pense que no cal saber teories físiques per rebatre els anteriors filòsofs perquè, només que posem una mica de seny, podem comprovar com el temps es concentra en èpoques i espais de reclusió, mentre que es dilata en èpoques i espais de llibertat. La persona lliure no envellix, simplement es fa major: creix.

Fer coses amb llibertat comporta, fins i tot, perdre la sensació d’aprofitament d’eixe temps i, per tant, adquirir consciència de la seua vàlua i del seu transcórrer sense, ni tan sols, plantejar-se la situació. Perdre’l, significa això: tempus fugit. Tot i que el rellotge romanga aturat, la sensació de pèrdua de temps només es pot associar a la de pèrdua de llibertat.


Salvador Sendra