dimecres, 17 de juny del 2020

LA MÚSICA I LA TERCERA CRÍTICA

Alexander Dugin, Rusia y la ´Gran Europa´ | El Manifiesto

Tots no som iguals i, per això, jo sí que cite d’on trec la idea, per ínfima que siga, i encara que no tinga quasi res a vore amb l’argumentari que hi seguirà, perquè, llegint el llibre de Dugin, vaig observar una pinzellada interessant, tot i que del tot anacrònica. Però, per això estic jo: per posar al dia les coses –soc una persona moderna!


En una línia, Dugin esmentava la música i la lligava al temps. Deia que la música s’expressava en el temps (una idea, de moment, poc original perquè ja l’ha tractada mig món) i que el temps passat era allò que es pensava des del present quan s’anticipava el futur. Realment, el cas del futur en la música el coneix a la perfecció el meu amic Calle i l’explica de manera molt senzilla: La persona s’anticipa a allò que sonarà, però deu encertar només un percentatge: si és molt alt, significa que la cançó és comercial; si és de la meitat, significa que et pot atrapar, cosa que depén de la qualitat i del gust; si és més baix, es tracta d’una música estranya, arriscada i apta per entesos. I tot això pensant que la música ha de tindre qualitat.


Jo, però, fet el pertinent aclariment, ho deixe ací i entre en altra dinàmica: la temporal. Perquè, si explique mitjançant la música que el futur es pot anticipar atenent allò que ha passat –a partir dels compassos anteriors— , només es pot entendre des de la idea nietzscheana del retorn, i resulta aplicable fins a certa data, del tot anacrònica, de la música tonal, per exemple. Què passa si escolte Schönberg? O Berg?


Ara, si intente seguir l’argumentari de Dugin entre en un dilema ja que, si continue amb la seua idea he d’admetre que, des del present, el futur és del tot imprevisible, i que del passat no entenc res. Si adapte l’argumentari a la realitat he d’admetre que la Relativitat afecta el temps –i el temps de la música— i que, per tant, des d’Einstein cap ací han quedat obsoletes les anticipacions històriques, i que si no es pot anticipar el temps és perquè no hi ha temps, i em quede en el punt de què Dugin intenta fugir a tota pressa: la teoria de Fukuyama del final de la història.


Perquè Dugin vol explicar el futur des de l’Edat Mitjana i el temps des de la música barroca o folklòrica, sense adonar-se que sí que hi ha hagut un recorregut, tant històric com musical, en els darrers segles, del qual no se n’ha assabentat.


Fi


Salvador Sendra