divendres, 12 de juny del 2020

Vell que fa nosa, coronavirus que el mata.

Una brecha España con las residencias para mayores

Hi ha una murga que ens assetja darrerament amb la pandèmia: açò ho conviarà tot. Més amb el què ha passat amb els vells i les residències. Ara que ja ha passat el pitjor, de moment,  de la tempesta, comencen algunes veus que diuen fer balanç i els missatges buits i destrellatats es reprodueixen. Sembla que dins del govern de la Comunidad de Madrid hi ha lio. La catàstrofe a Madrid ha sigut de magnituds èpiques. No podia ser a un altre lloc. ¿No és Madrid el centre del liberalisme espanyol? Doncs, s'havia de notar. Diuen que açò no pot tornar a passar què s'ha de canviar, què hem de canviar.

La catàstrofe amb els majors és fruit del sistema neoliberal/capitalista. I s'entén perfectament amb una tríada màgica per a catàstrofes humanitàries: 1) Introducció d'un llenguatge econòmic a tots els nivells socials; 2) reïficació; 3) maximització de beneficis. I això on triomfa, més que a cap altre lloc, és a Madrid, capital dels lladres d'Espanya, i de totes les Espanyes ficticies i inventades.

El llenguatge establert pels economistes liberals, especialment els neoclàssics/marginalistes, s'ha imposat en tots els àmbits. El canvi en el llenguatge porta canvis en el pensament, en els valors i això, per tant, repercuteix en tots els àmbits de la nostra vida. Respecte dels vells, el missatge de la productivitat i de què ha de tenir valor en la societat, porta a considerar els vells com una càrrega que ha d'assumir la societat, especialment la part més improductiva de la societat que és l'Estat. Així doncs tenim que la societat sencera ha de suportar una part improductiva de societat, cada vegada més gran, i, a més a més, ho fa l'Estat, què és un organisme anòmal que l'únic que fa és nodrir-se de la riquesa creada pels elements més creatius de la societat, açò és, els emprenedors/empresaris. Tot açò són evidents fal·làcies que han infectat el vostre cervell com els memes, però els memes de Dawkins, no els de FB, que també vos infecten de mala manera.

Considerar els vells com improductius i com a càrrega porta al fet que els familiars més joves, que tradicionalment hi han mantingut als majors a les seues cases fins al darrer dia, també els vegen com una càrrega. La transvaloració dels valors que s'ha produït amb el neoliberalisme, com vam exposar al post de El neoliberalisme és nietzscheà, ens du al fet que els familiars ja no puguen ni vulguen fer-se càrrec dels seus majors. El motiu que es sol adduir és el de manca de temps, bé perquè s'ha de treballar o bé, perquè quan no es treballa, no es té temps, perquè hom ha de tenir temps per a si mateix, és a dir, per a gastar els diners que ha guanyat treballant en coses estúpides i innecessàries. La llibertat individual passa a ser l'element primordial, per damunt de qualsevol obligació, i sobretot quan es tracta de satisfer capricis. Recordem que la transvaloració de tots els valors, feta pel neoliberalisme, ens du directament a l'egoisme i a manca de compassió.

Això ens porta directament al segon dels elements per a la tempesta perfecta que hem viscut amb la COVID-19. Els vells si són mantinguts, han de ser objecte d'extracció monetària, se'ls ha de poder traure de diners, se'ls ha de monetitzar. I el camí per a fer-ho són dos: el primer fent-los malalts crònics i atapeint-los de medicaments; el segon, com que les famílies no volen/poden fer-se càrrec d'ells, es creen residències per apartar-los, on puguen seguir medicant-los a mansalva i les famílies puguen seguir, treballant per preus miserables i gastant en coses absurdes els seus ingressos. Amb això, es produeix la reïficació de la qual també he parlat en altres ocasions, passant els nostres vells de ser persones a ser mercaderies.

El tercer element, i el detonant de tot açò és la maximització de beneficis per les empreses. Aquest s'ha convertit el primer manament de tot empresa, ja des dels anys '70, quan es va encetar el debat sobre la "responsabilitat social de l'empresa". Milton Friedman, a un article publicat al New York Times anomenat "The Social Responsability of Business Is To Increase Its Profits", ja va deixar clar que l'únic i principal obligació era la maximalització de beneficis perquè els accionistes tinguen el retorn més gran possible, qualsevol altra consideració de responsabilitat social de l'empresa era socialista i antidemocràtica –nyas coca-. I gestionar residències de vells és un negoci lucratiu al qual s'han llançat grans empreses, com ACS mitjançant filials, i fons d'inversió i fons voltors. Ahí el negoci està a retallar despeses. Retallar despeses implica no donar l'atenció necessària sinó mínima atenció perquè sobrevisquen i poder maximitzar beneficis. Per això, els serveis mèdics són tan precaris o les mesures d'EPI eren obviades.

I de tot açò què canviarà? Doncs res. Perquè canviaren les coses, hauria de canviar també la mentalitat, haurien de tornar els valors on es prioritzen les persones sobre els diners; hauria de morir el capitalisme per tant. I això no passarà, encara no. És més, hi ha una disputa política sobre els responsables de la gestió política de les residències, però en eixa disputa ningú anomena als propietaris, quan la immensa majoria de les morts que han passat són per la manca de l'atenció deguda per part dels gestors privats. Altra vegada l'Estat ix mal parat en la prestació d'un servei social i els diners se'ls han endut els ... de sempre. Tot sota el paraïgues mediàtic que desvia l'atenció. Però no podem perdre de vista que el que ha ocorregut amb els vells ha sigut una hecatombe perfecta a l'altar del capitalisme.


Òskar "Rabosa".