dilluns, 17 de maig del 2021

BOLXEVICS

 

M’he hagut d’acostumar a les plataformes de vídeos perquè, a causa de la reduïda d’alumnat a les aules i de la indisposició d’alguns, m’ha semblat la manera més eficient de fer arribar les explicacions a les cases. Busque, quan tinc temps, continguts que em semblen interessants perquè hi haja alguna explicació complementària a allò que diuen els llibres –entre altres coses perquè, de llibres, se’n toquen pocs, entre l’alumnat. De tota manera, no entenc estes coses com a substitutes de la docència però...


Quan entres a YouTube, per exemple, hi ha molts vídeos que es proposen per a cada perfil, i van provant-ne de nous per entedindre’t i per «instruir-te». La casualitat ha fet que apareguera a la pantalla de l’ordinador una entrevista, que podria ser també un debat, entre Pablo Iglesias i Antonio Escohotado –eixe home que, fa uns anys, estava en molts programes de televisió parlant sobre la llibertat de prendre droga. No he vist el vídeo, i això és important, però el títol m’ha resultat del tot curiós. Deia una cosa així: En qué se diferencia un bolchevique de un nazi. Sembla que eixa era la pregunta que Escohotado li feia a Iglesias. Repetisc: no he vist el vídeo, ni el voré. Escohotado és un home intel·ligent i sap que no deu plantejar mai el problema des de l’origen del comunisme perquè qualsevol persona sap que el Manifiesto es va escriure a Anglaterra i que el comunisme és fuit de la Revolució Industrial. En eixe temps, ni Rússia ni Xina es podien considerar industrials... i ni somiaven ser-ho.


Respecte a la pregunta de qui feia d’entrevistador, em sembla una mica infantil, i més sabent qui la planteja. La resposta de Pablo, no la conec, però sí que sé la que hauria proposat jo. Simplement, i per si la intenció d’Antonio era la de lligar els dos corrents, ho hauria plantejat amb una segona pregunta i li l’hauria contestada. Li hauria dit que les diferències no les enumeraré per no caure en una argumentació tan estúpida, però les similituds les tinc prou clares: Stalin va acabar els nazis i els bolxevics. I esta és la gran realitat. Per a les preguntes estúpides i malintencionades només calen respostes intel·ligents, i espere que Iglesias ho sabera plantejar així per deixar el senyor dels porros i la farlopa en el lloc que li cal.



Salvador Sendra